PROTOKÓŁ Z XXXI SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXXI/2013
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 18 października 2013 r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:
- Paliński Krzysztof,
- Stankiewicz Błażej.
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-          Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
-          Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie „Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej”.
  7. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Dąbrowa Chełm.
  8. Projekt uchwały w sprawie sprzedaży 2 lokali mieszkalnych przy ul. Rydygiera 10 w Dąbrowie Chełmińskiej.
  9. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
  10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
  11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu  podziału nieruchomości.
  12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej.
  13. Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Dąbrowie Chełmińskiej.
  14. Projekt uchwały w sprawie zmiany granic wsi i sołectw Nowy Dwór i Wałdowo Królewskie.
  15. Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Nowy Dwór.
  16. Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
  17. Zatwierdzenie rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2014.
  18. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013r.
  19. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
  20. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  21. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  22. Zakończenie obrad.
 
ad.1.Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Zdzisława Bukowskiego na Sekretarza obrad. Radny Bukowski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXX Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się o przedstawienie informacji na temat utrzymania dróg w przejezdności z uwzględnieniem oferty brutto.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż jest to suma poszczególnych składników ceny, na którą składa się utrzymanie przejezdności i likwidacja gołoledzi na wszystkich drogach gminnych i powiatowych o nawierzchni bitumicznej oraz utrzymanie przejezdności na wszystkich drogach tłuczniowo-gruntowych, chodnikach, ścieżkach rowerowych, parkingach i placach. Suma w/w elementów za godzinę pracy dała najniższą kwotę, co daje wygraną.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie „Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej” głos zabrali:
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz wyjaśnił kwestie stosowania różnego nazewnictwa, które powstało na skutek pewnych zaniedbań. To było głównym powodem wprowadzenia zmian. Wojewoda Kujawsko – Pomorski nie zaakceptowała przyjętego wcześniej Statutu ze względu na różne nazwy ujęte w Statucie Przychodni (Gminna Przychodnia SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej) i Krajowym Rejestrze Sądowym (Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej). Dodał, że dokonanie zmiany nazwy w Krajowym Rejestrze Sądowym okazało się niemożliwe, dlatego też proponuje się zmianę nazwy Przychodni w Statucie oraz dodaje się kilka drobnych zmian. Dyrektor szczegółowo omówił zaproponowane zmiany oraz je uzasadnił.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXI.278.2013 w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie „Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.269.2013 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży 2 lokali mieszkalnych przy ul. Rydygiera 10 w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowały propozycję zbycia w/w lokali przy zastosowaniu 90% bonifikaty.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała, by w pierwszej kolejności ustalić cenę w/w lokali na podstawie wyceny rzeczoznawcy, a gdy będzie znana wartość nieruchomości, wówczas ustalić wysokość bonifikaty.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy są chętni na wykup przedmiotowych lokali?
Wójt Gminy poinformował, że wnioski o wykup zostały już złożone.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały uwzględniający zastosowanie 90% bonifikaty i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, dwóch „przeciwnych” i dwóch „wstrzymujących” podjęła uchwałę nr XXI.270.2013 w sprawie sprzedaży 2 lokali mieszkalnych przy ul. Rydygiera 10 w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.271.2013 w sprawie wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna zaproponowała podwyższenie do kwoty 6 zł/1m3 opłaty za  odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych. Komisja uzasadniła, że realna cena zrzutu ścieków jest znacznie wyższa od płaconej przez mieszkańców, więc aby uniknąć w latach przyszłych znacznego skoku proponuje się przyjęcie stawki w wysokości 6 zł. Komisja pozytywnie zaopiniowała zaproponowaną  stawkę za pobór wody.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z faktem, iż dwie Komisje opowiedziały się za przyjęciem zaproponowanych w projekcie uchwały stawek, odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Za podjęciem w/w uchwały głosowało sześciu radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – jeden.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z jednakową liczbą głosów „za” i „przeciw”,  o godzinie 11:28 ogłosił 10 minut przerwy i poprosił, by Komisje przeanalizowały w tym czasie kwestie stawek cen wody i ścieków.
 
O godzinie 11:38 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady – trzynaście osób
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję Komisji Rewizyjnej, która zaproponowała podwyższenie do kwoty 6 zł/1m3 opłaty za  odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
 
Za przyjęciem w/w wniosku Komisji Rewizyjnej głosowało siedmiu radnych, przeciw – sześciu. Wniosek został przyjęty.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały uwzględniający stawkę 6 zł za odprowadzanie ścieków i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy siedmiu głosach „za” i sześciu „przeciwnych” podjęła uchwałę nr XXXI.272.2013 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu  podziału nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż wstrzymała się od pozytywnego zaopiniowania w/w projektu uchwały, ponieważ jeżeli w tym roku wzrośnie wartość nieruchomości, Gmina i tak będzie pobierała większe kwoty. Zwróciła uwagę, że w niektórych gminach zwalnia się z przedmiotowej opłaty, by zachęcić nowych mieszkańców do osiedlania się. Zdaniem radnej pozostawienie w/w stawki na poziomie 25% będzie dla Gminy korzystniejsze wizerunkowo.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziesięciu głosach za, jednym przeciwnym i dwóch wstrzymujących podjęła uchwałę nr XXXI.273.2013 w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu  podziału nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Szymon Dunal poinformował, iż uważa, że opłata adiacencka powinna być pobierana, ale nie rozumie sposobu jej naliczania. Zdaniem radnego w/w opłata powinna być stała niezależnie od wielkości nieruchomości. Właściciel działki o powierzchni np.  9000 m2 zapłaci 9000 zł opłaty adiacenckiej, podczas, gdy rolnik posiadający 1,01 ha ziemi nie zapłaci w ogóle.
Zaproponował ustalenie stawki w jednakowej wysokości dla wszystkich właścicieli nieruchomości, ponieważ rolnicy tak samo korzystają z kanalizacji. Radny zaproponował, by na dzisiejszej Sesji w ogóle tego punktu nie rozpatrywać.
Wójt Gminy wyjaśnił, że stała stawka nie może być wprowadzona. Niegdyś stosowano jednakową stawkę i mieszkańcy podali Gminę do sądu. Przedstawił szczegółowe wyjaśnienia przepisów regulujących kwestie naliczania opłaty adiacenckiej, która musi być różnicowana niezależnie od wartości nabycia działki. Rzeczoznawca wylicza wartość rynkową nieruchomości wg stanu na dzień dzisiejszy. Każda nieruchomość musi być liczona indywidualnie, ponieważ Samorządowe Kolegium Odwoławcze odrzuciło decyzje, które były wydawane na innej podstawie.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że te różnice są dość znaczne. Bierze się pod uwagę tylko ilość metrów na działce, pomijając wybudowane obiekty, a przecież sprzedaje się nie działkę, ale dom na działce. Zdaniem radnej jako podstawę wyliczenia przedmiotowej opłaty powinno się brać wartość całej nieruchomości. Zdaniem radnej obecny sposób będzie krzywdzący dla niektórych mieszkańców.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny wyjaśniła, że ustawa wyraźnie określa sposób naliczania tej opłaty.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy w tej sytuacji w ustawie jest wyraźnie określone, że należy naliczać w/w opłatę od wielkości działki?
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny wyjaśniła, że w ustawie zawarto wzór, według którego wartość działki określa biegły. Nie ma dowolności, można jedynie obracać się w ramach tego procentu. Zwróciła uwagę, że Gmina ma coraz większe zadania i słuszna jest polityka, by te stawki podnosić.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i trzech „przeciwnych” podjęła uchwałę nr XXX.274.2013 w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.275.2013 w sprawie nadania nazwy ulicy w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmiany granic wsi i sołectw Nowy Dwór i Wałdowo Królewskie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały. Dodał, że w trakcie konsultacji zdecydowana większość mieszkańców poparła przedstawioną propozycję.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.276.2013 w sprawie zmiany granic wsi i sołectw Nowy Dwór i Wałdowo Królewskie, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Nowy Dwór głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.277.2013 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Nowy Dwór, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił protokół Komisji Rewizyjnej z dokonanych czynności kontrolnych oraz szczegółowe informacje na temat przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, uznając skargę jako bezzasadną.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów  w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.279.2013 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

ad.17. W dyskusji nad projektem rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2014 głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wniosek Komisji w sprawie opracowania rocznego planu kontroli, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że w przedmiotowym planie można by ująć punkt: „i inne kontrole zlecone przez Radę Gminy”, ponieważ takie się odbywają.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że jeżeli Komisja Rewizyjna przyjęła takie działania, to należy je zaakceptować.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na najbliższej Sesji zostanie przedstawiony projekt uchwały w tej sprawie, dlatego Rada Gminy na obecnej Sesji nie będzie podejmować wiążącej decyzji.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 r. głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.267.2013 w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXI.268.2013 zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się dwa razy. Pierwsze posiedzenie dotyczyło zbadania skargi na Kierownik GOPS. Podczas drugiego posiedzenia Komisja omawiała kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.21. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:

a)    Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo od mieszkańców Wsi Nowy Dwór, w sprawie utworzenia odrębnych Sołectw – Nowy Dwór i Reptowo.
 
b)   Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pismo Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego dot. opracowania dokumentacji na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 551 w ciągu ul. Bydgoskiej i ul. Chełmińskiej w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wójt Gminy przedstawił szczegółowe informacje w tej sprawie. Poinformował o podjętych wcześniej działaniach, w wyniku których w dniu dzisiejszym wpłynęło przedmiotowe pismo zawierające projekt porozumienia.
Dodał, że zostanie zaproponowana zmiana porozumienia, by prace rozpoczęły się w 2015 r., co da gwarancję, że w ciągu 2 lat się zakończą.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję podpisania w/w porozumienia.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła zgodę na podpisania w/w porozumienia.
 
c)    Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się do sołtysów sołectw, w których istnieje kanalizacja sanitarna o wywieszenie na tablicach ogłoszeń przygotowanej odezwy dot. zasad korzystania z kanalizacji. Kierownik odczytał w/w dokument.
 
d)   Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się z prośbą do Sołtysów, by zgłaszali mu informacje o przystępowaniu wysypywania tłucznia na drogach, ponieważ często dochodzi do sytuacji zasypania urządzeń wodociągowych.
 
e)    Wójt Gminy zgodnie z prośbą jednej z Komisji Rady Gminy, przedstawił informacje na temat rocznych skutków finansowych podwyższenia wynagrodzeń o 4%. Poinformował, że kwota roczna wynosi ponad 160 000 zł na rok.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska spotkała się na posiedzeniu dot. ustalenia propozycji wskaźników do budżetu i padł głos w tej sprawie.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 12:14 ogłosił 10 min. przerwy i zwrócił się, by Komisje Rady Gminy odbyły dyskusje w tej sprawie.
 
O godzinie 12:30 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady – trzynaście osób.
 
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili propozycje komisji, by nie  podwyższać wynagrodzeń w roku 2014.
 
f)    Wójt Gminy przedstawił informacje na temat przebiegu postępowania związanego z przejęciem przez Gminę budynku po Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej. Poinformował, że procedura przekazania może trwać 18 miesięcy, ale z pomocą Starostwa Powiatowego proces ten można przyspieszyć.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zaoferował swoją pomoc.
Wójt Gminy dodał, że stosowny wniosek został wysłany do Ministerstwa. Dodał, że policji zależy na jak najszybszym przekazaniu przedmiotowego obiektu na rzecz  Gminy. Zaproponowano więc zawarcie umowy użyczenia, ale do momentu oficjalnego przekazania GOPS nie zostanie tam przeniesiony.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż takie procedury przechodziła Gmina Dobrcz. Dzięki pomocy Starostwa Powiatowego trwały one 6 miesięcy.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się do Kierownik GOPS o wypowiedź w tej sprawie.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, iż do czasu uzyskania ostatecznej decyzji Ośrodek będzie się mieścił w dotychczasowym miejscu i będzie ponosił koszty utrzymania obiektu po Posterunku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję przyjęcia przedstawionych przez Wójta Gminy procedur i toku postępowania w kwestii przejęcia przez Gminę obiektu po Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję.
 
g)   Radny Ryszard Kaczor złożył podziękowania dla Wójta Gminy, pracownika merytorycznego oraz Sołtysów za duże zaangażowanie w prace związane z procedurą dokonania zmian granic sołectw i pracownikowi.
 
h)   Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, iż niegdyś mówiono o konieczności wniesienia zmian do Statutu Gminy, względnie opracowania go od nowa. W związku z powyższym zwrócił się o zastanowienie się, kto chciałby pracować w doraźnej Komisji Statutowej, ponieważ na przyszłej Sesji zostanie ona formalnie powołana.
Wójt Gminy dodał, że w/w Komisja będzie również opiniowała zmiany statutów sołectw. Zwrócił się do Sołtysów o przyjrzenie się statutom sołectw i zaproponowanie zmian.
 
i)     Zbigniew Łuczak - Wicestarosta Bydgoski złożył podziękowania dla członków grupy inicjatywnej z Ostromecka, która wystartowała z projektem inicjatywy lokalnej - budowy chodnika w Ostromecku. Dodał, że wniosek grupy inicjatywnej z Czarża został zaopiniowany pozytywnie. Przedstawił informacje na temat projektu budżetu powiatu bydgoskiego na rok 2014 oraz planowane remonty oraz budowy dróg powiatowych i ścieżek rowerowych na terenie Gminy.
 
j)     Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy Starostwo przyjęło wniosek o rozgraniczenie drogi w Wałdowie Królewskim?
Zbigniew Łuczak - Wicestarosta Bydgoski poinformował, iż nie przewidziano wykonania rozgraniczeń.
 
ad.30. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:45 zamknął XXXI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (18 października 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (26 listopada 2013, 10:39:23)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 874