PROTOKÓŁ Z III SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   III/10
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 30 grudnia 2010 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 8:30 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-          inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-          Krzysztof Nowacki – Prezes LGD Zakole Dolnej Wisły,
-          Przedstawiciele LGD z terenu Gminy wg listy obecności,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  5. Informacja na temat działalności Lokalnej Grupy Działania.
  6. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy nr XXX/246/09 z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
  7. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.
  8. Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic w Dąbrowie Chełmińskiej.
  9. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  11. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.
  12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2010 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków.
  13. Analiza zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na   rok 2010.
  14. Ustalenie planu pracy Rady Gminy na rok 2011.
  15. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  16. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Zdzisława Bukowskiego na Sekretarza obrad. Radny Bukowski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3.  Do protokółu z II Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z II Sesji. 
 
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.5. W dyskusji nad informacją na temat działalności Lokalnej Grupy Działania Zakole Dolnej Wisły głos zabrali:
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD przedstawił prezentację multimedialną oraz informacje o podejmowanych działaniach i osiągnięciach.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że LGD powinna pomagać w realizacji małych projektów, ponieważ informuje się, że przyjęto projekt tylko jednej osoby z terenu Gminy.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD wyjaśnił, iż osoba występująca z projektem uzyskała kompleksową pomoc w pisaniu projektu, który jest w dalszej ocenie. Inna osoba zrezygnowała z przyczyn osobistych, jednak wcześniej spędziła kilkanaście godzin w biurze LGD, które pomagało w pisaniu projektu. Jeden z przedsiębiorców też uzyskał pomoc biura LGD, ale był zapis, na który nie zwrócono uwagi przy szkoleniach, dopiero podczas oceny wniosków wskazywano na rozbieżności demarkacyjne, o czym wcześniej nie mówiono.
Zbigniew Bartel – członek LGD poinformował, iż nie ma żadnych przyczyn aby formować negatywne wnioski w stronę LGD, wręcz przeciwnie Grupa działa bardzo dobrze. Dba się o to, aby wszystkie gminy równomiernie konsumowały otrzymywane pieniądze. Zaapelował Wójt Gminy zadbał o uzgodnienie z wójtami pozostałych gmin – członków LGD aby konsumowanie środków było równomiernie i by pieniądze na tzw. małe projekty nie były konsumowane przez gminy. Dodał, że w tych projektach powinno się promować tradycyjne potrawy i rękodzieło. Wyjaśnił, że jego rezygnacja z udziału w małych projektach jest związana z tym, że urzędnik w urzędzie marszałkowskim poza przepisami wymyśla sobie ich interpretacje poza regułami prawnymi.
Okazuje się, że takie widzimisię urzędnicze można stosować nie tylko na etapie oceny wniosku ale też jego realizacji.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy w bieżącym roku podjęto działania zmierzające do sprzedaży produktów lokalnych, ponieważ nie ma przepisów, ani możliwości zakupienia tych produktów chociażby dzisiaj.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD wyjaśnił, że po początkowym entuzjazmie w Polsce sprawa produktów lokalnych gdzieś utknęła. Cały czas ta procedura jest utrudniona przez lekarzy weterynarii, sanepid i urzędy skarbowe.
Po czterech latach doświadczeń ze sprzedażą produktów LGD mogła uczestniczyć tylko w promocji.
Poinformował, iż jeśli nie znajdzie się osoba, która będzie na stałe chciała produkować, tych produktów nie będzie. Od kilku lat zgłaszają się sieci handlowe, które chciałyby sprzedawać produkty regionalne, ale chcą konkretne ilości miesięcznie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji podziękował za przedstawione informacje i poddał je pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” –jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności Lokalnej Grupy Działania Zakole Dolnej Wisły.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy nr XXX/246/09 z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz wyjaśnił powody, dla których na Przewodniczącego w/w Rady powołuje swojego przedstawiciela.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy czternastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr III/  /10 zmieniającą uchwałę Rady Gminy nr XXX/246/09 z dnia 18 grudnia 2009 r., która stanowi  załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy piętnastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę nr III/  /10 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy, która stanowi  załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania nazw ulic w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy piętnastu głosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę nr III/  /10 w sprawie nadania nazw ulic w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi  załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna zaproponowała, do każdej diety dołożyć po 200 zł oraz zaproponowała 30% potrącenia diety za każdą nieobecność.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie zajęła jednolitego stanowiska. Dwóch członków Komisji zaproponowały podwyższenie diet o 200,oo zł, jeden członek  zaproponował podwyższenie diet o 150 zł. Komisja zaproponowała  30% potrącenia diet za każdą nieobecność.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała podniesienie diet o 50 zł dla wszystkich radnych z wyjątkiem Przewodniczącego Rady Gminy.
Radny Błażej Stankiewicz poinformował, iż jest przeciwnikiem podwyższania diet. Zwrócił uwagę, że kwota 145 000 zł, która jest wynikiem podniesienia diet przez 4 lata stanowi połowę „Orlika”. Wskazał na trudną sytuację.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż rozumie argumentację że dieta nie wzrosła od 2003 roku, ale wzrost o 200 zł jest jego zdaniem przesadzony. Dodał, iż jest zwolennikiem podwyższenia diet, ale w minimalnym stopniu, ponieważ lata budżetowe nie są łatwe, będą cięcia i ograniczenia wydatków. Jest za symbolicznym podniesieniem diet - o 50 zł proponując umiar.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rewizyjnej, która zaproponowała podniesienie diet o 200 zł dla wszystkich radnych oraz 30% potrącenia za każdą nieobecność.
 
 
Za przyjęciem propozycji Komisji Rewizyjnej głosowało sześciu radnych, przeciw – siedmiu, wstrzymujących się – dwóch. Wniosek został odrzucony.
 
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o uściślenie stanowiska Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż na posiedzeniu padła propozycja podwyższenia diet o 150 zł, ale wniosek nie uzyskał większości. Komisja nie wypracowała wniosku w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, która zaproponowała podniesienie diet o kwotę 50,oo zł  z wyjątkiem Przewodniczącego rady Gminy.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że w tym przypadku występuje jakaś niesprawiedliwość, ponieważ należy  albo podwyższyć diety wszystkim, albo nikomu. Przecież funkcja się nie zmniejszyła.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż po przemyśleniu zgadza się z radną Węgierską. Wycofał swój wniosek i zwrócił się, by głosować wzrost diet o 50 zł dla wszystkich radnych.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Barczyńskiego.
 
Za przyjęciem w/w wniosku radnego Barczyńskiego głosowało sześciu radnych, przeciw – ośmiu, wstrzymujących się – jeden. Wniosek został odrzucony.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycję podwyższenia diet dla radnych o kwotę 150,oo zł.
Radny Dawid Pałczyński poinformował, iż  to on wnioskował na posiedzeniu Komisji o podwyższenie diet o 150,oo zł, ale po przemyśleniu stwierdził, że jest to za duża stawka. W związku z powyższym postawił wniosek o podwyższenie diet dla radncyh Rady Gminy o kwotę 100,oo zł.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Pałczyńskiego o podwyższenie diet dla wszystkich radnych Rady Gminy o kwotę 100,oo zł
 
Za przyjęciem w/w wniosku radnego Pałczyńskiego głosowało ośmiu radnych, przeciw – pięciu, wstrzymujących się – dwóch.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym odczytał w/w projekt uchwały uwzględniający 100 zł podwyżki dla wszystkich radnych oraz potrącenie 30% diet za każdą nieobecność i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, pięciu przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr III/   /10 w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna zaproponowała podwyższenie ryczałtów dla sołtysów o kwotę 200,oo zł.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała podwyższenie ryczałtów dla sołtysów o kwotę 200,oo zł. Komisja rozważała propozycję zróżnicowania diet w stosunku do wielkości sołectwa.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała podwyższenie ryczałtów dla sołtysów o kwotę 200,oo zł.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że istnieje możliwość potrącania ryczałtu z tytułu nie brania udziału w Sesjach Rady Gminy, ale na razie ustalono, że nie będzie się stosować żadnych sankcji, ani różnicować diet w stosunku do wielkości sołectwa, ale jeśli pogorszy się frekwencja, czy działalność sołtysów, pod koniec roku będzie można odnieść się do omawianej uchwały i zastosować zróżnicowanie, bądź sankcje w postaci potrąceń diet. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr III/   /10 w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010  głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie” podjęła uchwałę nr III/  /10 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2010 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie” podjęła uchwałę nr III/  /10 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2010 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. Rada Gminy dokonała analizy zadań wynikających ze Strategii rozwoju gminy przypadających na rok 2010.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla informacji.
Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę, iż zmieniły się uwarunkowania miejscowości Wałdowo Królewskie „Dolne”. Jest przewidywany plan miejscowy części wsi Wałdowo Król. Proponowałby objąć planem całą wieś, również „Wałdowo Dolne”. Dodał, iż jest to piękny i bardzo atrakcyjny teren.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że w kwietniu przewidziana jest analiza Strategii Rozwoju Gminy i te poprawki ewentualnie zostaną naniesione.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, iż na omawianych terenach nie jest wyjaśniona kwestia energetyki, dlatego plan zagospodarowania jest okrojony. Dodał, iż w „Dolnym Wałdowie” spora część ziem jest nieuregulowana.
Radny Ryszard Kaczor dodał, że należy czekać do czasu, aż zostanie opracowany plan województwa i wówczas można będzie przywrócić, albo nawet powiększyć plan zagospodarowania przestrzennego dla Wałdowa Królewskiego. Dodał, że brak planu wojewódzkiego blokuje inne plany. Zostanie zmienione również Studium.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie informację na temat realizacji Strategii Rozwoju Gminy w roku 2010.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” przyjęła w/w informację, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt planu pracy Rady Gminy na rok 2011, dodając, że jest on otwarty i w trakcie roku tematyka Sesji może zostać wzbogacona.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że jeden z członków komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zwrócił się z prośbą, aby kwestie stanu bezpieczeństwa przenieść na najbliższą Sesję.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż zgadza się z wnioskiem, ale nie mógł zaprosić na obecną Sesję Komendanta Komisariatu Policji ze względu na zbyt krótki czas.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że w związku z zaistniałym problemem odbędzie się nadzwyczajne spotkanie Komisji z przedstawicielami policji.
Radny Krzysztof Paliński wyjaśnił, że jest to sprawa pilna i Komisja spotka się celem jej omówienia, w związku, z czym przywoływanie tematu bezpieczeństwa na Sesji lutowej będzie bezzasadne.
Radny zaproponował, by w grudniu również wprowadzić element podsumowania bezpieczeństwa za półrocze. Dodał, iż chodzi tu głównie o policję.
Radny Roman Zieliński dodał, że temat bezpieczeństwa zostanie przedyskutowany na posiedzeniu Komisji i nie będzie konieczności zapraszania policji na lutową Sesję.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie rozszerzony projekt planu pracy Rady Gminy na rok 2011.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła plan pracy na rok 2012, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad. 15. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Radna Danuta Węgierska zaproponowała, żeby  spotkania Komisji, które dotyczą spraw merytorycznych były otwarte i żeby byli o nich powiadamiani wszyscy radni.
Zdaniem radnej należy przyjąć zasadę, że wszyscy radni są informowani o posiedzeniach komisji, na których omawiane są inne sprawy niż ogólne.
Radny Andrzej Barczyński przyznał, że radna Węgierska ma rację i takie sprawy powinny być ogłaszane i powinni być powiadamiani o nich wszyscy radni.
Radna Danuta Węgierska dodała, iż chodzi jej o to, że czasami komisje spotykają się w różnych sprawach, w których czują się kompetentne. Zdaniem radnej sołtysi również mogą być informowani o takich spotkaniach. Chodzi o to żeby pewne sprawy zasygnalizować i omówić.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że komisje nie powinny sugerować się tylko tematyką Sesji. Do swoich planów pracy mogą przyjąć również inne punkty. Dodał, iż w porządku obrad następnej Sesji będzie już punkt: sprawozdania z prac komisji w okresie międzysesyjnym.
 
b)      Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa zapytał, czy jest jakaś koncepcja żeby wybudować ścieżkę rowerową Ostromecko – Mozgowina – Pień – Rafa – Czarże?
Poinformował, iż mieszka przy tej trasie i w sezonie letnim jeździ tam mnóstwo rowerzystów.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż uważa, że dobrze, że są ścieżki rowerowe służące rekreacji, ale przedkładałby je nad ścieżki rowerowe służące bezpieczeństwu.
Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa stwierdził, iż rozumie bezpieczeństwo w pierwszym rzędzie, ale tamtędy niekiedy jadą bądź idą 2 – 3 wycieczki dziennie, jeżdżą rowerami całe rodziny.
Wójt Gminy poinformował, że życzyłby sobie takiej ścieżki w każdej miejscowości w naszej gminie. Dodał, iż cele przyświecające sołtysowi są słuszne, ale niestety nakłady na te ścieżki są bardzo duże, a środków choćby unijnych jest coraz mniej.
Myśli, że we współpracy ze Starostwem Powiatowym te ścieżki będą dalej kontynuowane. Cel jest słuszny, ale prosi o zrozumienie braku środków.
 
c)      Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż to, że temat spotkania z funkcjonariuszami policji ujrzał światło dzienne jest spowodowane sprawą zdarzeń z ostatnich dwóch miesięcy przy udziale 3 osób z naszej gminy.
Chodzi o dewastacje mienia i pobicia dokonane przez tychże sprawców. Problem jest tak znaczący, że uznano potrzebę pilnego spotkania się Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska z przedstawicielami policji. Dodał, że w posiedzeniu Komisji będą mogli uczestniczyć radni, sołtysi oraz osoby zainteresowane.
 
d)     Radny Gabriel Zukierski zwrócił się o zabezpieczenie ciągu pieszo – rowerowego w miejscowości Strzyżawa - od mostu do skrzyżowania. Doszło tam do poważnego wypadku i proponuje się ustawienie barierki ochronnej, ponieważ w/w ciąg jest bardzo uczęszczany.
 
e)      Radny Andrzej Barczyński zwrócił się do Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, ponieważ od kilku lat niepokoi go, dlaczego co roku brakuje około 1000 000 zł subwencji. Dlaczego ta subwencja co roku się zmniejsza. Zwrócił się do Przewodniczącej Komisji o rozpoznanie sprawy i wyjaśnienie, gdzie tkwi przyczyna.
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż postara się znaleźć możliwości rozwiązania przedmiotowej sprawy, ale to nie jest tak, że subwencja oświatowa pokrywa wszystkie wydatki związane z oświatą, jest związana z wydatkami osobowymi. Subwencja nie obejmuje również przedszkoli, co jest zadaniem własnym gminy.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, iż rozumie podstawowe sprawy, ale chciałby zapytać, dlaczego niegdyś subwencja oświatowa nie była nawet w całości wydawana na oświatę, było jej więcej. Dlatego pyta, czy na jednego ucznia w ubiegłym roku Gmina otrzymała kwotę inną niż w roku bieżącym oraz czy te kwoty z roku na rok się zmniejszają? Chciałby zapytać, dlaczego tak się dzieje? Zwrócił uwagę, iż to nie jest jego zarzut względem szkoły.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, iż państwo nakłada na gminy coraz więcej obowiązków oświatowych, a subwencja jest mniejsza. Dodała, iż zajmie się wyjaśnieniem tej sprawy.
 
f)       Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, iż zdarzają się różne wypadki, ale często czeka się z wnioskami w takich sprawach do Sesji. Zaproponował, by nie czekać, tylko od razu informować Urząd Gminy o ewentualnych zagrożeniach bezpieczeństwa.
 
g)      Ambroży Chyła - Sołtys Sołectwa Nowy Dwór poinformował, że na terenie sołectwa znajduje się drzewo, które zagraża bezpieczeństwu. Sprawa została zgłoszona i trwa oczekiwanie na poprawę warunków pogodowych.
Wójt Gminy dodał, że wniosek w sprawie usunięcia w/w drzewa został wysłany do Starostwa Powiatowego, ponieważ jest to organ odpowiedzialny za wydanie decyzji o wycięciu drzewa z terenu gminy. Postępowanie zostało zawieszone, ponieważ uznano, że jest to drzewo dziuplowate, w którym mogą żyć jakieś organizmy, w związku, z czym trzeba czekać do lata.
 
h)      Radny Ryszard Kaczor zwrócił się z apelem, by wszystkie osoby, które zauważą brak oświetlenia drogowego samodzielnie zgłaszały takie przypadki do Urzędu Gminy, ponieważ energetyka ma 14 dni na naprawę.
 
i)        Jan Sibiński Sołtys Sołectwa Borki poinformował, iż na prywatnej posesji rośnie drzewo, którego gałęzie wystają na drogę. Rada Sołecka chciała je usunąć we własnym zakresie, ale właściciel nie pozwolił. Zapytał, czy w przypadku, gdy drzewo rośnie na prywatnej posesji, a jego gałęzie wystają poza drogę jest możliwość interwencji?
Wójt Gminy udzielił informacji o postępowaniu w takich sprawach. Należy pisemnie zwrócić się do właściciela o ścięcie konarów, a jeśli tego nie wykona, można samemu usunąć konary, ale tylko po linii granicy.
 
ad.16. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:00 zamknął III Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (30 grudnia 2010)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (16 marca 2011, 14:47:41)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 911