PROTOKÓŁ NR XXVIII/09


P R O T O K  Ó Ł   NR   XXVIII/09
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 30 października 2009 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Szymon Dunal,
Gabriel Zukierski.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
  • mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  • mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
  • Marcin Smykowski – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • Piotr Kulik – radca prawny,
  • Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia spółdzielni socjalnej w Czarżu,
  • Longina Tomczyk - Radna– Przedstawiciel Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Przedstawił pismo Wójta Gminy o zdjęcie z porządku obrad następujących punktów:
1. Zaopiniowanie projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Las Mariański”.
2. Zaopiniowanie projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Wielka Kępa”
oraz wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały przyjęcia regulaminu jednorazowego programu stypendialnego „Cogito”.
 
Rada Gminy jednogłośnie wyraziła zgodę na zdjęcie w/w projektów uchwał z porządku obrad XXVIII Sesji Rady Gminy.
 
Radna Danuta Węgierska zwróciła się o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, ponieważ regulamin nie uwzględnia wielu znaczących zmian określonych w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej, przede wszystkim możliwości przyznawania dodatku motywacyjnego w wysokości do 50%.
Wójt Gminy zaproponował, by nie zdejmować tego punktu z porządku obrad, ponieważ rozporządzenie, o którym wspomniała radna Węgierska dotyczy tylko kadry prowadzonej przez ministra.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przesunięcie przedmiotowego punktu na koniec Sesji, by był czas na przeanalizowanie przepisów prawa w tej materii.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż chciałaby wrócić do punktu, w którym regulamin zakładał obowiązek informowania rady pedagogicznej o dodatkach motywacyjnych, ponieważ znalazła zapis mówiący o tym, że jest to niezgodne z ustawą o ochronie danych osobowych.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek radnej Węgierskiej.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy czterech głosach „za”, dwóćh przeciwnych i sześciu wstrzymujących przyjęła wniosek radnej Węgierskiej i zdjęła z porządku obrad XXVIII Sesji Rady Gminy projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Powołanie Sekretarza obrad.
  2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  5. Dyskusja na temat projektu zmian w funkcjonowaniu opieki zdrowotnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
  6. Informacja na temat działalności świetlic na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze 2009 roku.
  7. Dyskusja nad kwestią przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Spółdzielni Socjalnej „Dolina Wisły” w Czarżu.
  8. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
  9. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.
  10. Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów.
  11. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
  12. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
  13. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
  14. Projekt uchwały w sprawie opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
  15. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
  16. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009 r.
  17. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009.
  18. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
  19. Informacja z prac Komisji za okres międzysesyjny.
  20. Dyskusja nad uchwałą Zebrania Wiejskiego w Ostromecku w sprawie zmiany nazwy wsi na Ostromecko Zdrój oraz zamiaru utworzenia uzdrowiska.
  21. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  22. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Danutę Węgierską na Sekretarza obrad. Radna Węgierska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.2. Do protokółu z XXVII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXVII Sesji.
 
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Jan Palmowski przypomniał, że w dniu wczorajszym miała odbyć się rozprawa sądowa w związku z wniesieniem przez mieszkańca gminy skargi na jego zdaniem bezpodstawne pobieranie opłaty za przyłącze do sieci kanalizacyjnej. Radny zapytał, czym sugerował się Sąd podejmując decyzję w przedmiotowej sprawie?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że odbyła się rozprawa apelacyjna po odwołaniu się Gminy od wyroku sądu pierwszej instancji. Dodał, że wyrok sądu pierwszej instancji został uchylony Sąd Apelacyjny, który uznał, że umowa cywilno – prawna zawarta pomiędzy Gminą, a powodem jest ważna. Podpisując tę umowę każdy był poinformowany że będzie ona rozliczona w ramach opłaty adiacenckiej. Uzasadnienie zostanie przesłane wraz z wyrokiem.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o przedstawienie informacji na temat spotkania z Dyrekcją Liceum Ogólnokształcącego w Dąbrowie Chełmińskiej oraz na temat odbioru wyróżnienia dla Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Wójt Gminy poinformował, że spotkał się z Dyrekcją Liceum Ogólnokształcącego w Dąbrowie Chełmińskiej. Organ prowadzący chciał się przedstawić i porozmawiać m.in. na temat czynszu.
W kwestii otrzymanego wyróżnienia „Europejska Gmina” Gmina Dąbrowa Chełmińska znalazła się na 28 miejscu na 150 gmin. Z Powiatu Bydgoskiego wyżej od Dąbrowy Chełmińskiej uplasowała się tylko Gmina Białe Błota.
 
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
a)      Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o wyrażenie zgody, by na koniec Sesji Rady Gminy – w punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” przedstawić informację na temat działań podjętych przez GOPS w celu udzielenia pomocy państwu Salwin, u których w wyniku wypadku samochodowego zginął ojciec rodziny, a matka została ciężko ranna.
b)      Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o wyjaśnienie problemów związanych z dostawą wody. Niskie ciśnienie powoduje że na wyższych kondygnacjach domów nie ma wody. Zapytał, jakie podjęto działania żeby ten problem zlikwidować. Poprosił o informację w punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne”.
 
ad.5. W dyskusji na temat projektu zmian w funkcjonowaniu opieki zdrowotnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Marcin Smykowski – lekarz – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej celem wprowadzenia omówił w/w projekt zmian funkcjonowania opieki zdrowotnej na terenie Gminy.
Przedstawił informacje o perspektywach rozszerzenia bazy lokalowej i rozszerzeniu zakresu usług.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że przedstawione projekty są wspaniałe, ale możliwości zarabiania i otwierania nowych gabinetów są niewielkie. Byłby szczęśliwy gdyby padły zapewnienia, że nie będzie gorzej niż jest obecnie. Dodał, iż rozumie sytuację, że przychodnia nie ma możliwości świadczenia opieki świątecznej i nocnej, ale reprezentuje też ludzi starych i niedołężnych. Ta opieka powinna znajdować się bliżej. Radny stwierdził, że jeśli po przekształceniu byłaby gwarancja, że zostanie zachowana dotychczasowa opieka zdrowotna oraz, że w soboty można będzie podejść po poradę czy konsultację do przychodni, to jest to do zaakceptowania.
Marcin Smykowski – lekarz – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej poinformował, że przychodnia jest zobligowana takich świadczeń, jakie przewiduje Narodowy Fundusz Zdrowia. Opieka sobotnio - niedzielna i nocna może być sprawowana tylko całościowo, albo przychodnia może tę opiekę zlecić zewnętrznej firmie. Nie ma możliwości zapewnienia opieki w części godzin.
Radny Jan Palmowski zauważył, że bardzo ważnym elementem jest właściwe skonstruowanie umowy, która określi, czego oczekują radni. Po utworzeniu spółki firmie będzie zależało, żeby miała jak najwięcej pacjentów, ponieważ o swoją własność dba się bardziej. Zdaniem radnego może być tylko i wyłącznie lepiej. Zastanawiał się, co stanie się w sytuacji, gdy przychodnia się zadłuży i nie będzie w stanie spłacić długów.
Marcin Smykowski – lekarz – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśnił, że kwestie ewentualnego zadłużenia będą problemem spółki, która we własnym zakresie będzie spłacać swoje długi nie obciążając budżetu gminy. Dodał, że za zobowiązania spółki odpowiadają wspólnicy swoim majątkiem. Poinformował, że zostaną podjęte działania by opieka zdrowotna funkcjonowała lepiej niż obecnie. Zwrócił uwagę, że przychodnia nie posiada własnej bazy lokalowej, w związku z czym będzie musiała dzierżawić pomieszczenia od Gminy. W związku z powyższym w umowie będzie można zawrzeć warunki dzierżawy. Dodał, że w niepublicznym zakładzie nie obowiązują ścisłe siatki wynagrodzeń, w związku z czym zaistnieje możliwość przyciągnięcia lekarzy oferując im lepsze warunki płacy.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy istnieje możliwość zatrudnienia specjalistów niekoniecznie w pełnym wymiarze?
Marcin Smykowski – lekarz – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej przyznał, że potrzeba zatrudnienia specjalistów na pewno istnieje, ale Narodowy Fundusz Zdrowia nie przyzna żadnych środków na zatrudnienie specjalistów. Może uda się wynegocjować ze specjalistą żeby konsultował naszych pacjentów.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zapytał, czy w związku z utworzeniem niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej zmieni się termin oczekiwania do poradni specjalistycznych? Dodał, że są przychodnie, które wydają skierowania do lekarzy specjalistów i na wizytę czeka się zaledwie kilka tygodni.
Wójt Gminy zauważył, że jeżeli Rada Gminy zdecyduje się na zmianę zakładu opieki zdrowotnej na zakład niepubliczny, trzeba będzie przygotować projekty umów regulujące warunki dzierżawienia pomieszczeń dla zakładu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż wspólnie ustalono, że sprawa zostanie rozstrzygnięta do końca grudnia br.
Przewodniczący Komisji przedstawili stanowiska Komisji Rady Gminy dla omawianego tematu:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja przychyliła się do propozycji przekształcenia przychodni w niepubliczny zakład opieki zdrowotnej.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja po przeprowadzonej dyskusji przychyliła się do propozycji utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska z powodu braku quorum.
Wójt Gminy zaproponował powołanie zespołu, który określiłby warunki, jakie miałyby zostać zawarte w umowie najmu. Zwrócił się z prośbą o taki projekt ze strony zakładu opieki zdrowotnej.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że Rada Gminy powinna spotkać się na specjalnym posiedzeniu celem przedstawienia swoich warunków, ponieważ do skonstruowania umowy niezbędna jest pomoc prawników.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż wolałby opracować wspólne stanowisko, które będzie określało, jak ten niepubliczny zakład opieki zdrowotnej powinien funkcjonować w przyszłości.
Radny Arnold Drążyk przypomniał, iż kwestie poruszane przez Przewodniczącego Rady Gminy były omawiane na posiedzeniach Komisji Rady Gminy,  w których uczestniczył przedstawiciel Gminnej Przychodni. Poparł propozycję Wójta Gminy żeby powołać komisję, czy zespół do opracowania warunków umowy najmu.
Marcin Smykowski – lekarz – przedstawiciel Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej poparł w/w propozycję dodając, że współpraca powinna odbywać się nie tylko na linii Zakład opieki zdrowotnej – samorząd, ale też na linii prawnej.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że powinno zostać przegłosowane stanowisko, że Rada Gminy wyraża gotowość do przekształcenia Gminnej Przychodni Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w zakład niepubliczny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że dopiero po uzgodnieniu warunków umowy można będzie podjąć uchwałę.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by w skład zespołu weszli Przewodniczący Komisji Rady Gminy, przedstawiciele „Prezydium” Rady Gminy oraz Wójt Gminy. Dodał, iż chciałby, żeby komisje zajęły się tym do końca listopada.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że jest to zbyt długi termin. Zdaniem radnego na wypracowanie stanowisk wystarczy termin dwóch tygodni.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Każda z Komisji Rady Gminy wypracuje stanowisko w sprawie i wówczas odbędą się dalsze dyskusje. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wyrażenie zgody na podjęcie działań w tej materii.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła zgodę na podjęcie działań zmierzających do przekształcenia Gminnej Przychodni w zakład niepubliczny.
 
ad.6. W dyskusji nad informacją na temat działalności świetlic na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze 2009 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności świetlic na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze 2009 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7.  W dyskusji nad kwestią przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Spółdzielni Socjalnej „Dolina Wisły” w Czarżu  głos zabrali:
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej celem wprowadzenia omówił zasady powołania i funkcjonowania spółdzielni socjalnych.
Radna Danuta Węgierska zapytała, w jaki sposób prawo reguluje możliwość przystąpienia Gminy do spółdzielni socjalnej, co stanie się w przypadku, gdy Gmina nie przystąpi do w/w spółdzielni oraz jakie są oczekiwania spółdzielni w stosunku do Gminy?
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej poinformował, iż prawo przewiduje, że gmina może być współzałożycielem spółdzielni, ale nie musi do niej przystępować, to nie jest wymóg obligatoryjny. Dodał, że w przypadku braku przychylności Gminy do omawianej inicjatywy, osobiście zrezygnuje ze względu na zbyt małe środowisko i obszar. Zwrócił uwagę, że pozytywna opinia Rady Gminy nie warunkuje, że spółdzielnia powstanie, ponieważ jest szereg innych warunków, które należy spełnić. Dodał, że są prace porządkowe, remontowe itp. i jeśli Gmina uzna, że tego typu prace będzie mogła powierzyć spółdzielni lub skorzysta ze specjalnych warunków przetargów, spółdzielnia będzie mogła rozpocząć funkcjonowanie.
Radny Jan Palmowski zapytał, kto będzie fizycznym założycielem spółdzielni oraz kto będzie zajmował się jej prowadzeniem? Radny zwrócił się o przedstawienie informacji na temat finansowania w/w spółdzielni.
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej wyjaśnił, że jeśli chodzi o osoby bez pracy i ze statusem niepełnosprawnych ich uczestnictwo w spółdzielni zostanie pokryte ze środków urzędu pracy. Wyjaśnił, że skoro jest inicjatorem, sam będzie kierował spółdzielnią. Dodał, iż by spółdzielnia mogła powstać z całą pewnością musiałaby być to grupa kilkunastu osób zainteresowanych pracą,.
Ta spółdzielnia musi przynosić zysk. Jest to najnormalniejsza jednostka gospodarcza.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że nie zna zasad tworzenia spółdzielni, ale niepokoi go zapis mówiący o tym, że grupa założycieli spółdzielni ma liczyć, co najmniej pięć osób, które mają oni prawo otrzymać z urzędu pracy do czterech średnich krajowych na rozpoczęcie, następni około trzech średnich krajowych. Osoba gminna może być członkiem - założycielem spółdzielni, z tym, że tutaj w pewien sposób będzie blokowała miejsce innej osobie bezrobotnej czy niepełnosprawnej. Zwrócił uwagę, że Gmina nie jest osobą, która podlega tej grupie, której grozi wykluczenie społeczne, a tymczasem osoba, która znajduje się w tej grupie i mogłaby być założycielem zostaje przez to jakby wykluczona. Radny zapytał, dlaczego Gmina nie może być zwykłym członkiem spółdzielni? Zwrócił uwagę, że założyciel odpowiada swoim majątkiem.
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej wyjaśnił, że nie ma żadnych prawnych regulacji, nie ma ryzyka i nie ma żadnej odpowiedzialności. Wyjaśnił, iż nie składa wniosku by Gmina była założycielem spółdzielni.
Jeśli Rada Gminy podejmie uchwałę o członkostwie w spółdzielni, nie jest powiedziane, że Gmina tym członkiem będzie.
Nie ma też ograniczeń liczby członków założycieli. Dodał, że nie spotkał się z sytuacją, gdzie gmina występuje w roli członka.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że bardzo dobrze by ta spółdzielnia się zawiązała. Zastanawiał się, czy inicjator poradzi sobie z ludźmi, którymi miałby kierować. Dodał, iż odnosi wrażenie, że celem utworzenia spółdzielni jest tylko wizja pracy zleconej przez Urząd Gminy, a jak Gmina nie da pracy to jej już nie będzie. Zapytał, czy inicjator widzi albo już ma inne wizje zatrudnienia?
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej odpowiedział, że najtrudniejszą sprawą jest pozyskanie potencjalnych spółdzielców. Jest tutaj zdecydowana przewaga pań, które wyrażają zainteresowanie. Dodał, iż wyczuwa, że zainteresowanie pań podjęciem pracy jest wielokrotnie większe niż panów. Kwota kilkunastu tysięcy złotych z urzędu pracy to są pieniądze przeznaczone na rozwój itp. i spółdzielcy tych pieniędzy nie otrzymają bezpośrednio. Podał przykładowy front działania jednej konkretnej spółdzielni.
Poinformował, że Lokalna Grupa Działania niebawem będzie wdrażała projekty dofinansowania lokalnej przedsiębiorczości. Sprzedawanie towarów lokalnych, reklama, komunikacja internetowa, tym chce zająć się spółdzielnia, jak również meble, porządki, opieka nad starszymi, drobne wyroby rzemieślnicze, pozyskiwanie konfekcjonowanego drewna na opał. Same prace zlecane przez Gminę nie zapewnią utrzymania spółdzielni.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że idea jest bardzo dobra i nieważne ilu będzie liczyła członków, ważne, że podejmą pracę. Zapytał, czy spółdzielnia będzie tworzyła swój własny majątek i czy członkowi spółdzielni zarysuje się szansa lepszego zarobku, polepszenia warunków życia i czy będzie mógł tę spółdzielnię opuścić?
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej wyjaśnił, że w każdej chwili można zrezygnować bez ponoszenia konsekwencji. Poinformował, że spółdzielnia będzie budowała majątek w postaci narzędzi i urządzeń, np. pilarek, planuje się zakup używanego samochodu dostawczego do transportowania towarów.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że chciała poprzeć ideę, ale zastanawia się, dlaczego Gmina miałaby do tej spółdzielni przystąpić. Nie widzi takiej konieczności. Zastanawiała się nad możliwością podpisania stosownego zobowiązania.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zapytał, jakie jest ryzyko oraz czy pieniądze, które spółdzielnia otrzyma z urzędu pracy, a zdarzy się, że pracownik zachoruje, albo zrezygnuje z członkostwa, czy taka osoba poniesie jakieś konsekwencje?
Zbigniew Bartel – inicjator utworzenia Spółdzielni Socjalnej wyjaśnił, że ryzyko jest tylko wówczas, gdy dana osoba wystąpi ze spółdzielni przed upływem roku.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że sama idea jest bardzo słuszna, ale jaki jest tu interes gminy, w jakim sensie poza zatrudnianiem gmina ma współpracować ze spółdzielnią?
Sekretarz Gminy dodała, że powinno być to tak, że te co najmniej pięć osób ustala plan działania i jeśli te osoby chcą i pokażą, że działają, Gmina może wówczas w różny sposób pomagać. W przypadku gdyby Gmina została współzałożycielem spółdzielni mogą pojawić się ograniczenia choćby w zatrudnianiu osób bezrobotnych. Poza tym Gmina może w każdej chwili przystąpić do spółdzielni.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie kwestię udzielenia poparcia dla idei utworzenia spółdzielni socjalnej.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym przeciwnym udzieliła poparcia idei tworzenia spółdzielni socjalnej.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/223/09 w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja zaproponowała zaokrąglenie stawek do pełnych groszy, powyżej pięciu groszy w górę.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja również zaproponowała zaokrąglenie stawek do pełnych groszy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja z powodu braku quorum nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w, zawierający zaokrąglone stawki projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/224/09 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/225/09 w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/226/09 w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/227/09 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja zaproponowała ustalenie ceny wody na poziomie 2,oo zł/1m3, a ceny ścieków na poziomie 4,oo zł/1m3.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja również zaproponowała ustalenie ceny wody na poziomie 2,oo zł/1m3, a ceny ścieków na poziomie 4,oo zł/1m3.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja z powodu braku quorum nie zajęła stanowiska w sprawie.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy udało się ustalić aktualną, faktyczną cenę wody i ścieków?
Radny Andrzej Barczyński zapytał, dlaczego przy ustalaniu propozycji ceny wody i ścieków nie zastosowano przyjętego przez Radę Gminy wskaźnika?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że na dzień 28 października br. cena wody wynosi 1,87 zł/1m3, a cena ścieków – 6,48 zł/1m3 dodając, że wysokie ceny wody i ścieków są powodem braku możliwości zachowania wskaźnika.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w, propozycje Komisji Rady Gminy dot. ustalenia ceny wody na poziomie 2,oo zł/1m3, a ceny ścieków na poziomie 4,oo zł/1m3 oraz odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, dwóch przeciwnych i jednym wstrzymującym przyjęła zaproponowane stawki i podjęła uchwałę nr XXVIII/228/09 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/229/09 w sprawie opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/230/09 w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009 r. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja zaproponowała ustalenie ceny żyta na poziomie 32,oo zł/1q.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja również zaproponowała ustalenie ceny żyta na poziomie 32,oo zł/1q.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja z powodu braku quorum nie zajęła stanowiska w sprawie.
Wójt Gminy zaproponował pozostawienie ceny żyta na poziomie określonym przez Główny Urząd Statystyczny, to jest 34,10 zł/1 q.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w, propozycje Komisji Rady Gminy ustalenia ceny żyta na poziomie 32,oo zł/1q oraz odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym wstrzymującym przyjęła zaproponowane stawki i podjęła uchwałę nr XXVIII/231/09 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009 r., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.17.  W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały, z wyjątkiem Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która z powodu braku quorum nie mogła podejmować prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII/222/09 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2008, w których nie stwierdzono nieprawidłowości oraz informację Wojewody Kujawsko – Pomorskiego o złożonych oświadczeniach majątkowych Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy, do których nie wniesiono zastrzeżeń i które zostały złożone w wymaganym terminie.
W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
ad.19. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy, w wyniku braku quorum Komisja nie podejmowała żadnych decyzji.
 
ad.20. W dyskusji nad uchwałą Zebrania Wiejskiego w Ostromecku w sprawie zmiany nazwy wsi na Ostromecko Zdrój oraz zamiaru utworzenia uzdrowiska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji w w/w sprawie:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie. Zastanawiała się nad kwestią prawną zmiany nazwy miejscowości oraz zwróciła uwagę na brak badań naukowych na temat właściwości, które podane są w piśmie doktora Mielcarka.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w związku z brakiem quorum nie podejmowała decyzji w sprawie. Zwrócił uwagę na wolę mieszkańców wyrażoną w uchwale zebrania wiejskiego.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że chodziło mu o to, że potraktowanie zmiany nazwy miejscowości, gdzie w zebraniu wiejskim na dziewięćset uprawnionych uczestniczą dwadzieścia dwie osoby, które podejmują tak ważną decyzję w imieniu całej społeczności jest wg radnego absurdem.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy zebranie wiejskie ma prawo uchwalić zmianę nazwy wsi, a jeśli tak, czy to zobowiązuje do czegoś Radę Gminy? Zwrócił się o wyjaśnienie kwestii prawnych.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że w zebraniu wiejskim uczestniczyły dwadzieścia dwie osoby. Część mieszkańców systematycznie uczęszcza na zebrania. Dodała, że jej głos prywatnie nie jest za zmianą, ale to była inicjatywa zebrania, a jej obowiązkiem było skierowanie tego do Rady Gminy. Zdaniem Sołtys trzebaby zapytać o tę kwestię pozostałych mieszkańców. Należy skupić się nad utworzeniem sanatorium.
Wójt Gminy poinformował, że trudno mu tę sprawę wyjaśnić. Jeżeli na zebraniu jest ustalana zmiana nazwy miejscowości, to w planie zebrania musi być zapisany taki punkt, co nie zostało uczynione. W związku z tym sprawy nie należy traktować jako wniosek formalny.
Zdaniem Wójta Gminy w tej sprawie powinno odbyć się odrębne zebranie.
Przedstawił przepisy ustawy o uzdrowiskach, która mówi, że do nazwy miejscowości można dodać słowo „zdrój”,  jeżeli podstawą uzdrowiska są wody lecznicze. W związku z tym w pierwszej kolejności musi powstać uzdrowisko. Zmiany nazwy miejscowości dokonuje Rada Ministrów. Dodał, że jest zwolennikiem podjęcia działań zmierzających do utworzenia uzdrowiska, ale nie może się zgodzić z formą, którą proponują wnioskodawcy. Zwrócił uwagę, że w/w ustawa wymienia choroby, które leczone są w uzdrowiskach, nie ma tu jednak chorób nowotworowych, o których leczeniu mówi się we wniosku. Wskazał, że z załączonego do wniosku opracowania nie wynika, że na terenie Ostromecka występują lecznicze surowce. Takich badań występowania surowców leczniczych nie wykonano. Zdaniem Wójta Gminy samo powstanie uzdrowiska jest czymś o co powinno się starać i zabiegać.
Proponuje żeby utworzyć spółkę prawa handlowego i zaproponować, że gmina wniesie do niej 10% udziałów. Myśli, że sami mieszkańcy zechcą zaryzykować swoje pieniądze w to przedsięwzięcie.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że mieszkańcy wystąpili z taką uchwałą w dobrej wierze, dr Milczarek zaproponował, żeby w pierwszej kolejności zmienić nazwę wsi, a dopiero potem utworzyć uzdrowisko. Więc nie powinniśmy się zajmować zmianą nazwy a poparciem idei utworzenia uzdrowiska.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że inicjatywa jest bardzo dobra, ale inicjatorzy tego pomysłu powinni przedstawić więcej danych, na przykład skąd pozyskać środki itp. Należy przedstawić w/w ideę w jakimś zarysie i dopiero wówczas będzie można zająć się sprawą. Wskazał na brak konkretnych danych. Dodał, że pomysłodawca powinien poczynić pewne opracowania. Zwrócił uwagę, że Wójt Gminy zbyt szybko występuje z propozycją 10%-owego udziału Gminy.
Radny Arnold Drążyk przyznał, że podoba mu się wypowiedź radnego Palmowskiego. Wskazał na konieczność uzasadnienia wartości i walorów środowiska. Nie spotkał się jeszcze z opracowaniem mówiącym o leczniczych właściwościach minerałów na terenie Ostromecka. Mówi się o grądach, lasach szpilkowych, ale o minerałach nic.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Gmina chce wesprzeć konkretne działania, ale należy uniknąć sytuacji, że sprawami organizacyjnymi będzie musiała zająć się Gmina.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że najważniejszą sprawą jest, by Rada Gminy poparła inicjatywę nie podejmując żadnych innych decyzji. Ustalenie wysokości udziału jest sprawą późniejszą. Udzielając poparcia damy w ten sposób inicjatorom do zrozumienia, że gdy przyjdą do Gminy, uzyskają pomoc.
Wójt Gminy zapytał jak należy to rozumieć?
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że na razie jest to pomysł doktora Milczarka. Jeśli Rada Gminy udzieli poparcia dla omawianej inicjatywy wówczas pewnie znają się osoby, które będą chciały podjąć działania, a wówczas będą dalsze ustalenia.
Wójt Gminy zapytał, jaką pomoc inicjatorzy mieliby otrzymać z Gminy?
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że np. w postaci uchwalenia odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wójt Gminy wyjaśnił, że opracowanie operatu środowiskowego będzie leżało w obowiązku Gminy, to wynika z przepisów prawa. W momencie, kiedy zostaną udowodnione właściwości lecznicze borowiny i Rada Gminy uzna, że należy podjąć działania zmierzające do utworzenia uzdrowiska, wójt musi opracować operat uzdrowiskowy.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy jeżeli Rada Gminy poprze inicjatywę, Gmina od razu musi stać się współzałożycielem?
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień dodając, że w/w 10%-owy udział Gminy podał czysto hipotetycznie, ale jest to wysłanie sygnałem, że Gmina nie tylko popiera, ale ma też propozycję.
Radny Jan Palmowski wyjaśnił, że nie należy liczyć na to, że Gmina wybuduje sanatorium, natomiast trzeba poprzeć samą inicjatywę.
Wójt Gminy zapytał, na czym ma polegać poparcie inicjatywy?
Przewodniczący Rady Gminy dodał, iż zakłada, że badania doktora Milczarka są prawidłowe, ale badania naukowe powinny być zweryfikowane przez innych naukowców, a one trwają latami. W świetle tego, co przedstawił Wójt Gminy nie może powstać uzdrowisko leczące choroby nowotworowe. Badania powinny być zweryfikowane, następnie należy wystąpić do Sejmu o rozszerzenie ustawy. Uważa, że Rada Gminy może poprzeć inicjatywę i to poparcie powinno się ograniczyć do tego, że tej inicjatywie nie będziemy przeciwni. Dodał, że inicjatorzy utworzenia uzdrowiska powinni wykazać się tak wielką przedsiębiorczością żeby w przyszłości takie uzdrowisko powstało.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że nie można powiedzieć w taki sposób, że my popieramy, ale niech inni to zrobią.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Rada Gminy była inicjatorem, żeby podejmować działania?
Wójt Gminy poinformował, że w przypadku, jeżeli ktoś ma przeprowadzić badania itp., będzie potrzebował na to odpowiednich środków finansowych, dlatego mówi o powstaniu spółki, która będzie miała środki na przeprowadzenie wymaganych badań.
Radna Lidia Mandra zwróciła uwagę na brak osób zainteresowanych, z którymi możnaby przeprowadzić rozmowy na temat przedmiotowej inicjatywy.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że Sołtys jest przedstawicielem zebrania wiejskiego, zatem powinna przedstawić, czego oczkują mieszkańcy?
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że pomysłodawcy oczekują przychylności i poparcia idei, niemniej na jakimś etapie postępowania będą potrzebowali czegoś innego. Obecnie jest to wizja i na tym etapie chodzi przede wszystkim o poparcie inicjatywy.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że Rada Gminy będzie mogła konkretnie poprzeć inicjatywę wówczas, gdy badania zostaną potwierdzone, a ustawa zmieniona. Dopiero wtedy można mówić o konkretnym poparciu.
Wójt Gminy zapytał, kiedy będzie można spodziewać się kolejnego etapu, kiedy inicjatorzy będą oczekiwali innego poparcia?
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że wizja jest wspaniała. Udział mieszkańców w realizacji tego przedsięwzięcia to jest kropla w morzu potrzeb. Zdaniem radnego omawiana inicjatywa, to czyjeś marzenia przelane na papier. Zwrócił uwagę, że tu potrzeba inwestora z ogromnym potencjałem finansowym. Idea jest dobra, ale pewnie na niej się to skończy, ponieważ bez pieniędzy nikt nie będzie w stanie podjąć dalszych działań. Już same badania przydatności są kosztowne.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zwrócił uwagę, iż tu nie chodzi o wyrażenie zgody Rady, czy pozwoli żeby na terenie Gminy coś takiego powstało.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie poparcie idei utworzenia w przyszłości utworzenia po spełnieniu określonych wyżej warunków.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie wstępnie poparła inicjatywę utworzenia uzdrowiska. Pełne poparcie zostanie udzielone pod warunkiem potwierdzenia badań dotyczących właściwości uzdrowiskowych wody i minerałów usytuowanych w Ostromecku oraz po ujęciu w ustawie o lecznictwie uzdrowiskowym możliwości tworzenia uzdrowisk leczących choroby onkologiczne.
 
ad.21. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2008 rok osób do tego zobowiązanych.
  W/w informacja stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
b)      Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na pytanie Przewodniczącego Rady Gminy zadane w punkcie czwartym porządku obrad. Informując, że jeszcze przez około tydzień będzie podobna sytuacja niskiego ciśnienia wody. Wynika to z powodu konieczności wyłączenia stacji uzdatniania wody w Dąbrowie Chełmińskiej. Wyłączenie musiało nastąpić, ponieważ po wymianie filtrów w odżelaźniaczach Sanepid zawsze bada wodę i okazało się, że występuje w niej (na stacji) bakteria coli i ponownie trzeba było zamknąć stację, zdezynfekować ją i wezwać Sanepid, ale ponownie okazało się, że jest bakteria i po raz kolejny trzeba było zamknąć stację. Poinformował, że prawdopodobnie zostaną wymienione wszystkie pokłady filtracyjne na stacji.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy w związku z faktem, że na stacji uzdatniania wody występuje bakteria coli do mieszkańców trafia woda z bakterią?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że  nie ma takiej możliwości, ponieważ stacja jest zamknięta, a Sanepid bada również wodę na sieci.
 
c)      Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS zwróciła się do Barbary Kapanowskiej – pracownika socjalnego o złożenie wyjaśnień dot. pytania zadanego przez radnego Barczyńskiego w punkcie czwartym porządku obrad.
Barbara Kapanowska – pracownik socjalny przedstawiła informacje na temat udzielonej pomocy rodzinie Salwin, w której na skutek wypadku drogowego zginął ojciec rodziny, a matka odniosła poważne obrażenia. Podkreśliła, iż ważny jest fakt, że rodzina została dotknięta tragedią, ale jej zdaniem dziennikarz w swoim artykule prasowym bardzo wyolbrzymił  fakty. W rodzinie jest siedmioro dzieci, ale troje z nich jest usamodzielnionych, jeden ma własną rodzinę, jedna z córek skończyła gimnazjum i nic dalej nie robi, tylko dwoje dzieci chodzi do szkół.
Rodzina korzystała już wcześniej z pomocy. Po wypadku pracownicy socjalni wiedzieli, że w domu są te dorosłe dzieci. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej miał kontakt z osobą ze szpitala, a przy współpracy z ośrodkiem zdrowia zostało dostarczone poszkodowanej w wypadku matce łóżko szpitalne. Poszkodowana omówiła opieki wykwalifikowanej osoby w domu. Zaraz po ceremonii pogrzebowej osobiście udała się wraz z Kierownikiem GOPS do w/w rodziny, która nie chciała wsparcia psychologicznego. Rodzina zdecydowała się na tę pomoc po namowach podczas kolejnej wizyty. Poinformowała, że sytuacja finansowa rodziny nie jest zła, a obraz ukazany w prasie jest przerysowany.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przedstawienie informacji na temat pierwszej reakcji, wczuwając się w rodzinę. Czy otrzymała pomoc? Nikt nie wiedział, czy mają pieniądze.
Barbara Kapanowska – pracownik socjalny poinformowała, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wiedział, że rodzina ma pieniądze, ponieważ został przeprowadzony wywiad środowiskowy.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że w takiej sytuacji Gminny Ośrodek powinien wkroczyć niezwłocznie, niezależnie czy to jest niedziela, czy noc. Powinien działać wtedy, gdy jest potrzebny, a omawiana sytuacja nie podlega wątpliwości.
Barbara Kapanowska – pracownik socjalny wyjaśniła, że w takim momencie rodzina musi mieć czas, by ochłonąć. To jest tragedia rodzinna.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż żal bierze się stąd, że rodzina stwierdziła, że nikt do niej nie przyszedł z pomocą. Pracownicy socjalni pojawili się za późno. Rodzina być może nie oczekiwała pomocy materialnej, ale samego zainteresowania się.
Barbara Kapanowska – pracownik socjalny poinformowała, że dary, które są odłożone dla tej rodziny leżą do dzisiaj, ale po zasiłek pieniężny przyszli. Dla tej rodziny to, co miało być robione - zostało zrobione.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że to, co czuła w/w rodzina jest niewyobrażalne.
Barbara Kapanowska – pracownik socjalny wyjaśniła, że należy pomagać, ale nie można robić wszystkiego za innych, nie odbierajmy ludziom samodzielności.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS dodała, że bardzo ważne jest wyczucie momentu, w którym należy wkroczyć z pomocą. Dodała, że pracownicy socjalni nie robili wywiadu nad trumną zmarłego, tak, jak to zrobił redaktor gazety.
Radny Jan Palmowski poinformował, iż słyszał wypowiedź, że nikt z opieki „się nie ruszył”, dopiero, gdy rodzina się zwróciła.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, że na zorganizowanie pogrzebu otrzymuje się z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, natomiast z artykułu prasowego wynika, że GOPS miał wyłożyć pieniądze za ZUS. Zwróciła uwagę, że jest bardzo trudną sprawą kwestia, w którym momencie wejść i pomóc. Dodała, że pracownicy socjalni weszli w środowisko myśląc, że rodzina jest pogrążona, ale sytuacja była dobra.
Radny Andrzej Barczyński wskazał na inną sytuację, gdzie osoby nie było stać na zorganizowanie pochówku, ponieważ na otrzymanie zasiłku z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trzeba czekać.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS zwróciła się o przekazywanie pracownikom socjalnym informacji o takich sytuacjach.
 
d)      Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pisma Elżbiety Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej oraz Waldemara Łobockiego – Dyrektora Zespołu Szkół w Czarżu dotyczące określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2010 informując, iż dyrektorzy obawiają się, że nie będzie środków finansowych na oświetlenie i ogrzewanie, a jeśli wystarczy na wymienione najważniejsze wydatki , to zabraknie na coś innego, np. pomoce naukowe.
Przewodniczący Rady Gminy zastanawiał się, może Rada Gminy by ten wskaźnik podwyższyła?
Radny Andrzej Barczyński zapytał, skąd szkoła ma informacje o wskaźnikach do budżetu?
Wójt Gminy odpowiedział, że od niego, ponieważ musi opracować projekt budżetu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że najpierw była ustna interwencja.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że dochody i wydatki w budżecie muszą się zamknąć.
Wójt Gminy stwierdził, że gdyby Rada Gminy w tej chwili zmieniła omawiany wskaźnik powstałaby  sytuacja, że wydatki byłyby wyższe od dochodów.
 
Rada Gminy nie podjęła tematu.
 
e)      Radna Danuta Węgierska zwróciła się o przedstawienie informacji na temat stosowania funduszu sołeckiego, czy wszystkie sołectwa złożyły wnioski w terminie i czy zostały one zaakceptowane?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że wszystkie wnioski złożono w terminie i z formalnego punktu widzenia zostały zakwalifikowane. W projekcie budżetu te wnioski zostaną odzwierciedlone.
 
f)        Wójt Gminy poinformował o wniosku Rady Sołeckiej Otowice o wyrażenie zgody na dokonanie zamiany gruntów gminnych na teren przylegający bezpośrednio do świetlicy wiejskiej na poprawę warunków jej funkcjonowania dodając, że mają rację koledzy z Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, którzy zaproponowali kupienie tej nieruchomości, albo zamianę o takiej samej powierzchni, by nie powstała różnica wartości nieruchomości i konieczność zapłaty różnicy przez właścicielkę.
Radny Stanisław Syrocki poinformował, że spróbuje na ten temat porozmawiać, ale już od dłuższego czasu trwają na ten temat rozmowy. Rada sołecka chciałaby żeby był teren za świetlicą. Dodał, że Rada Sołecka przeprowadzi rozmowy i poinformuje Wójta o wynikach.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję wykupienia za godziwą cenę części nieruchomości na poprawę warunków gospodarowania świetlicy.
 
Rada Gminy przy obecności za dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie poparła w/w propozycję.
 
ad.22. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 14:45 zamknął XXVIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (30 października 2009)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (8 grudnia 2009, 13:18:33)

Ostatnia zmiana: Dorota Kraska-Wadych (6 maja 2013, 11:25:54)
Zmieniono: korekta czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1309