PROTOKÓŁ NR IX/03

z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 15 października 2003 roku

Sesja    odbyła    się    w    Sali   Konferencyjnej  Urzędu  Gminy  Dąbrowa  Chełmińska .

Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).

W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
- Elżbieta Piotrowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Jan Kromski – radca prawny,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności,
- Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S

Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień do porządku.
Wójt Gminy postawił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o następujący punkt:
„PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE  UCHYLENIA UCHWAŁ O PRZYSTĄPIENIU DO OPRACOWANIA PLANÓW MIEJSCOWYCH”

Rada Gminy w obecności 15 radnych, 15 głosami „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowane rozszerzenie porządku obrad.
Punkt: „Projekt uchwały w sprawie  uchylenia uchwał o przystąpieniu do opracowania planów miejscowych” otrzymał numer 6, a pozostałe punkty porządku obrad otrzymały kolejno numery: 7 i 8.

Rada Gminy obradowała wg następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003.
6. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwał o przystąpieniu do opracowania planów miejscowych.
7. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
8. Zakończenie obrad.


ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Barbarę Łukowską na Sekretarza obrad. Radna Łukowska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z VIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z VIII Sesji.

ad.3. Wójt   Gminy   przedłożył   Radzie  Gminy  informację  na  temat  swojej  działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu. Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy cena na zimowe utrzymanie dróg została dobrze zapisana w sprawozdaniu.
Wójt Gminy odpowiedział, że cena została dobrze zapisana.
Radny Andrzej Barczyński poprosił o przedstawienie bliższych informacji dot. przetargu na zimowe utrzymanie dróg.
Wójt Gminy  poinformował,  że  zapisano średnią cenę za trzy rodzaje usług: piaskarki z pługiem, ładowacza i samochodu z pługiem. Wójt dodał, że w dwóch pozycjach oferenci podali takie same ceny, trzecia pozycja różniła się o 0,50 zł.
 Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że zwrócił się z prośbą o zaasfaltowanie bruku na drodze w kierunku Wałdowa Król. przy przejeździe kolejowym. Otrzymał zapewnienie, że zostanie to wykonane, jednak do tej pory zadania nie zrealizowano.
Wójt Gminy odpowiedział, że jeżeli obiecał,  to wykona. Wójt dodał, że pracownicy zeszli już z asfaltowania w Wałdowie Król., gdy otrzymał telefon o konieczności zaasfaltowania odcinka przy przejeździe kolejowym.
Radny Szymon Dunal zapytał, kiedy zostanie zaasfaltowana ul. Kamienna w Dąbrowie Chełm.?
Wójt Gminy odpowiedział, że asfaltowanie ul.Kamiennej rozpocznie się od jutra.

Rada Gminy  po wyczerpaniu dyskusji , w obecności 15 radnych, 15 głosami „za” – jednogłośnie  przyjęła sprawozdanie Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.

ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
     a) Radny Szymon Dunal wracając do sprawozdania Wójta Gminy zapytał, ile kotłowni węglowych znajduje się na terenie gminy?
Wójt Gminy odpowiedział, że są dwie gminne kotłownie węglowe: w Urzędzie gminy oraz w Domu Strażaka w Czarżu.  Oprócz tego węgiel kupowany jest do Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król. i prawie wszystkich świetlic wiejskich.
    b) Radna Barbara Łukowska zapytała, na jaki odcinek kanalizacji ściekowej opracowano dokumentację?
 Wójt Gminy odpowiedział, że dokumentacja została opracowana na odcinek Ostromecko – Bydgoszcz-Fordon, wykonano już część prac. W najbliższym czasie planowane jest wykonanie dokumentacji do Nowego Dworu, ale Kierownik Referatu Gospodarki  Przestrzennej   poinformował,   że   na   razie do wykonania jest dużo prac i w roku przyszłym nie będzie środków na wykonanie kolektora do Nowego Dworu.
     c) Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, ,iż zdaje sobie sprawę, że nie jest to od nikogo zależne, ale firma, która wygrywa przetargi na asfaltowanie dróg, robi to źle. Czy nie należy zastanowić się nad opracowaniem nowych warunków specyfikacji. Radny dodał, że nawet na równej podbudowie asfaltowej nowa nalewka jest pofalowana, powstały duże nierówności na asfalcie. Może należy więcej zapłacić, ale uzyskać lepszą jakość usługi.
Radny Witold Siewert zapytał, czy różnica w cenach pomiędzy firmą, która wygrała przetarg, a firmą, która przedstawiła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę była znaczna? Radny dodał, że osobiście ma wiele uwag odnośnie wykonania dróg. Jego zdaniem masa asfaltowa była zbyt zimna.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się, że chyba ktoś powinien wykonać odbiór takiej drogi?
Radna Marlena Łobocka zapytała, co będzie ze studzienkami kanalizacji deszczowej na ul. Chełmińskiej w Czarżu, ponieważ one są osadzone zbyt głęboko stwarzając ogromne zagrożenie.
Wójt Gminy poinformował w odpowiedzi, że różnice w cenach pomiędzy firmami, które przedstawiły odpowiednio dwie najkorzystniejsze oferty cenowe na budowę i remonty dróg były dość znaczne i wyniosły około 100 tys. zł. Wójt dodał, że zostały pobrane próbki asfaltu i oddane do laboratorium. Wyniki badania wykazały, że asfalt spełnia normy.
Wykonanie drogi w Boluminie nie zostanie przyjęte w stanie, w jakim jest obecnie. To jest droga do poprawki. Wójt wyjaśnił, że to nie jest tak, że przyjmowane jest wszystko, co pobudują. Inspektor nadzoru podpisuje protokóły. Można oczywiście zmienić kryteria przetargu, ale wówczas ktoś zarzuci, że gmina nie kieruje się warunkiem ceny.

ad.5. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił proponowane zmiany do budżetu. Wójt ponadto poinformował, że wystąpił do Marszałka Województwa o przeniesienie kwoty 100.000 zł przekazanej z Ministerstwa Kultury na budowę sali gimnastycznej w Czarżu do wykorzystania w roku bieżącym.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności 15 radnych, 15 głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IX/66/03 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchylenia uchwał o przystąpieniu do opracowania planów miejscowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt uchwały i poinformował, że zachodzi konieczność przystąpienia do opracowania planów zagospodarowania. Wójt poprosił radnych o podjęcie decyzji w sprawie powołania zespołu, czy zleceniu którejś z Komisji bądź Wójtowi, zajęcie się ustalaniem propozycji kolejności opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego w poszczególnych wsiach.
W przyszłym roku trzeba będzie dokonać zmian w Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju Gminy. Wymusza to nowa ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. Według nowych przepisów Studium będzie podstawowym dokumentem i nie będzie możliwości interpretacji zawartych w nim zapisów.
Druga sprawa dotyczy uchwał. Nie ukazały się jeszcze rozporządzenia wykonawcze do nowej ustawy. Wójt dodał, że w oparciu o nowe przepisy można wydawać decyzje o warunkach zabudowy nie dokonując przy tym zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego.
Zwrócił uwagę, że znajdziemy się w takiej sytuacji, że osoby, które kupiły działki i nie rozpoczęły budowy, od przyszłego roku nie będą mogły niczego wybudować do czasu, gdy powstanie nowy plan zagospodarowania. Wójt omówił przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, dodając, że jest to powód wystąpienia o uchylenie uchwał, które i tak są martwe, a blokują możliwość wydawania pozwoleń na budowę na podstawie decyzji.
Radny Maksymilian Henke zwrócił uwagę, że sytuacja gospodarczo – ekonomiczno – polityczna w Polsce zmienia się z dnia na dzień. Radnego zastanowił jeden temat, do czego się zmierza, że ludzie , którzy mają pieniądze nie będą mogli się budować, ponieważ prawo nie zezwala. Radny dodał, że nie ma żadnego wymogu Unii Europejskiej, aby w naszym kraju wprowadzić 22%-owy podatek VAT na materiały budowlane. Propozycja takiej stawki podatku, zdaniem radnego, jest niedorzeczna.
Radny zapytał, kiedy w świetle nowych uregulowań prawnych będzie można otrzymać pozwolenie na budowę?
Wójt Gminy wyjaśnił przepisy nowej ustawy „prawo budowlane” informując, że od dnia 01.01.2004 roku siedlisko będzie można wybudować na powierzchni, która jest równa  średniej gospodarstw na terenie gminy.
Wójt wskazał na konieczność opracowania nowych planów zagospodarowania, dodając, że jedynym rozwiązaniem będzie tworzenie planów dla jednej (całej) wsi. Trzeba będzie przewidzieć, czy w przyszłości właściciel gruntu będzie chciał podzielić go na działki budowlane. Takie grunty nadal będzie można użytkować rolniczo i płacić podatek rolny, ale w planie będą one  jako grunty przewidziane pod budownictwo. W przeciwnym razie właściciel będzie musiał czekać na zmianę w planie zagospodarowania, a to może potrwać kilka lat.
Radny Maksymilian Henke poinformował, że jest właścicielem gruntu III klasy i nie zwróci się o przekwalifikowanie gruntu na budowlany, ponieważ i tak nikt nie kupi działek, które trzeba będzie wyłączyć z użytkowania rolnego, ponieważ to pociąga za sobą znaczne koszty.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że powstała pewna prawidłowość: wymusza się na samorządach, by coś stworzyły – Gmina nie mogła występować o dotacje, ponieważ nie posiadała studium. Gminy były obowiązane stworzyć wiele dokumentów, opracowań itp, a potem to wszystko się niszczy jednym „machnięciem ustawy”, natomiast gminy muszą ponosić koszty kolejnych opracowań. Radny zwrócił uwagę na odpowiedzialność, jaka spadnie na radnych, którzy będą musieli przewidzieć, kto zechce w przyszłości podzielić swoje grunty na działki. Radny dodał, że te zmiany będą następowały przez cały czas, ponieważ samorządów lokalnych, znajdujących się na najniższym szczeblu nikt nie traktuje poważnie i nikt  nie liczy się ze społeczeństwem.
Radny Szymon Dunal stwierdził, że jest coraz więcej urzędników i tworzy się nowe ustawy, po to, aby mieli co robić.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że prawo nie działa wstecz i podjęte dotychczas uchwały obowiązują.
Wójt Gminy stwierdził, że nie chce odnosić się do polityki państwa. Nie mówił o konieczności zmiany Strategii rozwoju gminy. Radny Henke będzie mógł budować tylko wówczas, gdy jego grunt będzie przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo. Wniosek jest jeden: należy zgłaszać do planu, że w przyszłości chce się budować.
 Wójt wyjaśnił, że wyłączenia z użytkowania rolnego dokonuje się tylko do części działki pod budynkami i dojazdami. Dziś wyłącza się tylko to, co geodezyjnie wyznaczone jest pod budynek. Mimo, że grunty posiadają drugą, czy trzecią klasę, znajdą się na nie nabywcy.
Wójt zwrócił uwagę, że wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego kiedyś tracą ważność i ustawodawca określił, że plany opracowane do 1995 roku tracą ważność. Jeżeli wszyscy, którzy wystąpią o pozwolenie na budowę do końca bieżącego roku, będą mogli budować się wg starego planu.
Radna Regina Bukowska zapytała, czy radni nie powinni najpierw zapoznać się z treścią ustawy. Chcąc głosować radni powinni znać przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że Wójt podał, że wyłącza się z użytkowania rolnego grunty pod budynkami. Interpretacja jest jednak inna, mianowicie wyłącza się grunt pod budynkami i otoczeniu. Wszystko zależy od projektanta, który może zapisać, że część działki jest czynna rolniczo. Zdarza się, że zdejmuje się warstwę orną i przenosi w inne miejsce. Takie uprawnienia ma Starosta. 
Radny Ryszard Kaczor dodał, że rozumie, iż musi być porządek, ale należy zwrócić uwagę na rozwój Wałdowa Król. w ciągu ostatnich pięciu lat. W ciągu jednego roku może uda się opracować plany zagospodarowania maksymalnie dla dwóch wsi.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności 15 radnych, 15 głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr IX/67/03 w sprawie uchylenia uchwał o przystąpieniu do opracowania planów miejscowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący Rady Gminy wskazał na sugestię Wójta Gminy, aby powołać zespół, upoważnić którąś z Komisji lub Wójta do zajmowania się kwestiami opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego.
Radny Maksymilian Henke zaproponował upoważnienie Wójta do opracowywania propozycji planów zagospodarowania przestrzennego, ponieważ jest on osobą najbardziej kompetentną.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zespół nie będzie opracowywał planów zagospodarowania. W oparciu o strategię, panujące w gminie trendy itp. wraz z wójtem będzie ustalał, dla których miejscowości plan zostanie ustalony w bieżącym roku, a dla których w roku przyszłym. Miejscowości na dany rok będą przyjęte sztywno, a na przyszły można by w ciągu roku weryfikować. Warto na ten temat dyskutować, mogą powstać kontrowersje już w samym zespole.
Radny Bartosz Giłka zapytał, czy przepisów gdyby za rok Wójt chciał wybudować np. drogę w Czarżu, nie będzie mógł tego zrobić w oparciu o nowe zasady?
Wójt Gminy odpowiedział, że będzie mógł wybudować drogę, ale nie na podstawie pozwolenia na budowę i dokumentacji.
Radna Marlena Łobocka postawiła wniosek aby powołać zespół, który zajmie się ustalaniem miejscowości dla których będą opracowywane plany zagospodarowania.
Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie wniosku radnej Łobockiej.

Rada Gminy w obecności 15 radnych 13 głosami „za” i 2 wstrzymującymi przyjęła wniosek radnej Łobockiej o powołanie zespołu do przygotowywania propozycji opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego.

 Radny Szymon Dunal postawił wniosek, aby zespół liczył pięć osób.
 Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie nad wnioskiem radnego Dunala.

Rada Gminy w obecności 15 radnych 13 głosami „za”, 1 przeciw i 1 wstrzymującym przyjęła wniosek radnego Dunala o powołanie zespołu, w którego skład wejdzie 5 osób.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o zgłaszanie kandydatów do prac w zespole.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że rada głosowała tylko jedną propozycję liczebności zespołu.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że nie padły inne propozycje, a skoro przyjęto większością głosów pięcioosobowy skład zespołu, nie ma sensu dalej dyskutować.
 
Do składu zespołu zgłoszono następujących kandydatów, którzy wyrazili zgodę na branie udziału w pracach zespołu:
 Radny Bartosz Giłka,
 Radny Arnold Drążyk,
 Radna Barbara Łukowska,
 Radna Kamila Juchcińska,
 Radny Maksymilian Henke.

Radny Andrzej Barczyński zastanawiał się,: Gmina składa się jakby z pięciu okręgów, należy więc zadać pytanie, czy radny Drążyk zdoła swym mandatem objąć pozostałe okręgi, ponieważ powstaną różnice interesów.
Wójt Gminy odpowiedział, że jeżeli mają powstawać koalicje, to powoływanie zespołu jest pozbawione sensu.
Radny Ryszard Kaczor dodał, że radny Barczyński ma pewną rację. Jego zdaniem propozycje zespołu powinny zostać uznane przez Radę jako ostateczne.
Radny Jan Szramkowski zwrócił się o zamknięcie listy kandydatów i przeprowadzenie głosowania.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że miejscowość Nowy Dwór mając największy potencjał, nie ma swego przedstawiciela w zespole. Kto więc upomni się o opracowanie planów dla tej miejscowości?
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów przeprowadził głosowanie składu zespołu.

Rada Gminy w obecności 15 radnych, 15 głosami „za” – jednogłośnie powołała zespół do prac opiniodawczych przy opracowywaniu planów zagospodarowania przestrzennego w składzie:
Radny Arnold Drążyk, Radny Bartosz Giłka, Radny Maksymilian Henke, Radna Kamila Juchcińska, Radna Barbara Łukowska.

ad.7. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) Radna Marlena Łobocka zwróciła uwagę na konieczność usunięcia zakrzaczeń ograniczających przejezdność i  widoczność na drodze Janowo - Rafa – Czarże.
Wójt Gminy  odpowiedział,  że  zwrócił  się  do  Nadleśnictwa  o  usunięcie zakrzaczeń i otrzymał informację, że zostało to wykonane.
Radna Marlena Łobocka wyjaśniła, że chodzi o inny odcinek tej drogi.
b)  Radny Maksymilian Henke zwrócił uwagę, że po zwodociągowaniu w Dąbrowie Chełm. powstało błoto, mimo, że pracownicy wykonali swą pracę bardzo dobrze nie byli w stanie usnąć błota za pomocą łopat. Radny poprosił, aby dano im miotły w celu zmiecenia zanieczyszczeń.
c) Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że prace związane  z wykonaniem przepustu pod drogą w Wałdowie Król. były zwykłą „papraniną” Roboty zaczęto dopiero w dwa tygodnie po wycięciu nawierzchni asfaltowej. Zalepianie powstałych ubytków trwało bardzo długo. Wydawało się, że przywożony  jest asfalt, który pozostał z innych inwestycji.
Radny poprosił o dokonanie wymiany tablicy nazwy miejscowości Wałdowo Król. oraz zwrócił uwagę na skrzywiony słup oświetleniowy w miejscowości Reptowo.
Wójt Gminy poinformował, że, w sprawie słupa wystąpił już do Zakładu Energetycznego.
d)  Longina Tomczyk – Sołtys wsi Gzin zwróciła się z prośbą o pomoc w wystąpieniu do Nadleśnictwa o usunięcie zakrzaczeń na drodze w Gzinie.
e)  Radny Ryszard Kaczor poinformował, że w kwietniu br. zgłaszał zapotrzebowanie na dwóch pracowników interwencyjnych do usuwania krzewów na drodze w Wałdowie Król. Pracownicy zostali oddelegowani w ostatnich dwóch dniach ich umów o pracę. Mogli więc uporządkować tylko pewien odcinek drogi. Nie wie, czy to przez złośliwość, ale wymagająca uporządkowania droga jest drogą powiatową i trzeba o nią zadbać.
f) Błażej Szempliński redaktor Gazety Regionalnej „Powiat” powtórzył pytanie radnej Łobockiej, czy studzienki kanalizacyjne w Czarżu zostaną podniesione?
Wójt Gminy odpowiedział, że studzienki zostaną podniesione.

ad.8. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 10:30 zamknął IX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 


 

Protokółowała: D.Kraska                      Przewodniczył: J. Hentrich
          Inspektor ds.obsługi                                      Przewodniczący
          organów Gminy                                              Rady Gminy
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska (31 grudnia 2003)
Opublikował: Dorota Kraska (31 grudnia 2003, 11:45:39)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2313