PROTOKÓŁ NR XII/07


P R O T O K Ó Ł NR XII/07
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 30 listopada 2007 roku

Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.

Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).

W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
- Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
- Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełm.,
- Danuta Ciesińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król.,
- Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
- Panie Inspektor do spraw Upowszechniania Kultury,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Sprawozdanie z działalności Świetlic Wiejskich za rok 2006 i pierwsze półrocze 2007 roku.
6. Analiza stanu bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w placówkach oświatowo – wychowawczych na terenie Gminy.
7. Sprawozdanie z działalności GOPS za pierwsze półrocze 2007 roku.
8. Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
9. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej.
10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości.
11. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody nieodpłatnego przekazania nieruchomości.
12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu.
13. Projekt uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.
14. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2008”.
15. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie.
16. Projekt uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
17. Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
18. Projekt uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego.
19. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007.
20. Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Gminy nr X/52/07.
21. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2007 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków
22. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
23. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
24. Zakończenie obrad.

ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Błażeja Stankiewicza na Sekretarza obrad. Radny Stankiewicz wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z XI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XI Sesji.

ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przedstawienie informacji na temat spotkania z przedstawicielami firmy „Polkomtel” dotyczącego budowy stacji bazowej telefonii
komórkowej w Strzyżawie.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że przedstawił dwie możliwości lokalizacji dla w/w wieży. Poinformował, że Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy udzieliło pozwolenia na lokalizację stacji bazowej na stacji paliw nr 2 w Strzyżawie. Również Przedstawiciele Lasów Państwowych wyrazili zgodę na zlokalizowanie stacji na swych gruntach położonych w Strzyżawie pod warunkiem spisania stosownych umów z firmą. Wójt dodał, iż ma nadzieję, że dalsze kroki firmy „Polkomtel” będą zmierzały do skorzystania z jednej z powyższych lokalizacji.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.

ad.5. Rada Gminy zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności świetlic wiejskich na terenie Gminy za rok 2006 i pierwsze półrocze 2007 roku. W trakcie dyskusji głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdań.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że świetlice nie biorą udziału w konkursach dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Katarzyna Haliniak – inspektor ds. upowszechniania kultury w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że artykuł opublikowany w gazecie informował, że w przedmiotowym konkursie mogą brać udział tylko szkoły, stąd brak udziału świetlic.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z działalności świetlic wiejskich za rok 2006 oraz
pierwsze półrocze 2007 roku, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

ad.6. Rada Gminy dokonała analizy stanu bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w placówkach oświatowo – wychowawczych na terenie Gminy. W trakcie dyskusji głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do dyrektorów szkół o przedstawienie ilościowego obrazu zagrożeń występujących w szkołach.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że najczęściej występującym zagrożeniem są bójki między uczniami, ale ich liczba maleje.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że na terenie szkoły dochodzi do wielu utarczek słownych i zaczepiania, bójek jest niewiele, choć też się zdarzały. W ciągu roku doszło do dwóch, czy trzech interwencji policji. Problemem jest jedynie słownictwo i zaczepki. Dyrektor dodał, że poziom zagrożenia w szkole nie jest bardzo duży, ale ma świadomość, że ono istnieje.
Radna Ewa Juchcińska zwróciła uwagę na konieczność zatrudnienia w Zespole Szkół w Czarżu pedagoga szkolnego w wymiarze całego etatu.
Radna zwróciła się do Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku z zapytaniem, dlaczego na przerwach i na zajęciach wychowania fizycznego należy zwiększyć nadzór?
Wójt Gminy wyjaśnił, że w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej przy liczbie uczniów około 600 jest zatrudniony jeden pedagog (w pełnym wymiarze), natomiast w Zespołach Szkół w Ostromecku i Czarżu przy liczbie uczniów około 200 pedagodzy są zatrudnieni w wymiarach po 0,5 etatu. Należy się zastanowić, czy istnieje potrzeba zatrudniania w tych szkołach pedagogów w pełnym wymiarze.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że kontrola bezpieczeństwa w szkole w Ostromecku trwała 8 godzin, dlatego pojawiło się więcej uwag, niż w pozostałych szkołach. Samo spotkanie z uczniami trwało 2 godziny. Dyrektor wyjaśnił, że podczas jednej z lekcji wychowania fizycznego zdarzyła się sytuacja, w której zajęcia z dwoma klasami prowadził tylko jeden nauczyciel. Jest to sytuacja naganna. Odbywało się to w ramach doraźnego zastępstwa. Zalecił nauczycielom, by sygnalizowali każde przekroczenie norm, by takim sytuacjom zapobiegać. Dodał, że poza tym incydentem wszystko odbywa się prawidłowo. Jeśli chodzi o dyżury nauczycieli podczas przerw, teren szkoły jest rozległy i znajduje się mnóstwo różnych zakamarków. W związku z powyższym nauczyciel nie zawsze znajdzie się w danym miejscu. Dodał, że dyżury są pełnione, jest również lista dyżurów awaryjnych, Taki problem zauważono i jeśli będzie potrzeba, liczba dyżurujących zostanie zwiększona.
Radna Ewa Juchcińska zwróciła uwagę, że odpowiedź Wójta Gminy w sprawie zwiększenia etatu pedagoga szkolnego jej nie zadowoliła, zwróciła się z prośbą, by Wójt wziął pod uwagę istniejące problemy i rozważył kwestię zwiększenia etatów pedagogów.
Wójt Gminy poinformował, że jeśli dyrektorzy szkół będą widzieli taką potrzebę, złożą odpowiednie wnioski, a wówczas podejmie decyzję w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie przyjęła informacje na temat bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w placówkach oświatowo – wychowawczych na terenie Gminy, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

ad.7. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2007 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż zgłaszał na posiedzeniu Komisji sprawę posiłków dla dzieci. Wyjaśnił, że informowano go, że obiady zamawiane z zewnątrz nie są najlepszej jakości i nie są najwartościowsze. Zdaniem radnego nie należy skupiać się na ilości, ale jakości. Być może należy ograniczyć liczbę posiłków i w zamian spowodować, by były lepsze.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej dodała, że w cenę posiłku wliczony jest również transport, gdzie w Szkołach w Ostromecku, czy Czarżu, posiłki przygotowywane są na miejscu i cena jednego wynosi 2,50, podczas, gdy w Dąbrowie Chełmińskiej cena jednego posiłku kształtuje się na poziomie niższym niż 2,00 zł. Dodała, że nie jest zwolenniczką zmniejszania liczby dożywianych dzieci, ale zwiększenia nakładów na jeden posiłek. Zwróciła się o wsparcie swego pomysłu zorganizowania stołówki w Dąbrowie Chełmińskiej.
Radny Robert Borek poinformował, że w jednej z gmin zrezygnowano z posiłków przygotowywanych przez Caritas, ze względu na ich niską jakość. Zastanawiał się nad kwestią uwzględnienia w przyszłorocznym budżecie Gminy możliwości budowy stołówki szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w budżecie gminy zaplanowano środki finansowe na wykonanie projektu technicznego w/w inwestycji
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż potwierdziło się, to co słyszał i postawił nieformalny wniosek, by w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dot. posiłków uwzględnić co powinny zawierać. Dla niektórych dzieci jest to jedyny posiłek w ciągu dnia.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na sprawę podręczników, ponieważ niektóre z dzieci, mimo, iż otrzymują stypendium socjalne nie mają podręczników. Zwróciła się z prośbą do dyrektorów aby sprawę zweryfikować.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2007 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/73/07 w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały. Komisje zaproponowały ustalenie opłaty adiacenckiej na poziomie 25%.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/74/07 w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały. Komisje zaproponowały ustalenie opłaty adiacenckiej na poziomie 25%.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/75/07 w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody nieodpłatnego przekazania nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/76/07 w sprawie wyrażenia zgody nieodpłatnego przekazania nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/77/07 w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/78/07 w sprawie powiadomienia o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2008” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/79/07 w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2008”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Ewa Juchcińska Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały, ale wnosi o sprecyzowanie zapisu, który określa, w jakich okolicznościach może zostać cofnięte zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
Przewodniczący pozostałych Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Wójt Gminy zaproponował, by w powyższym podpunkcie dopisać słowo „udokumentowanego”
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w propozycję Wójta Gminy.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie postanowiła wnieść poprawkę do zapisu, który określa zasady cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w/w projektu uchwały poprzez dopisanie do niego słowa „udokumentowanego”.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w poprawiony projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/80/07 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/81/07 w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/82/07 w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił stanowisko Komisji, która zaproponowała podniesienie stawki za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego, w tym torowisk, poboczy, chodników, placów, zatok postojowych i autobusowych, ścieżek rowerowych, ciągów pieszych i jezdni przy zajęciu od 50% szerokości do całkowitego zamknięcia jezdni do kwoty 10,00 zł/m2/dzień
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawił stanowisko Komisji, która zaproponowała przyjąć maksymalne stawki opłat za zajęcie pasa drogowego.
Radna Ewa Juchcińska przedstawiła stanowisko Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, która pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w propozycje.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych głosowała nad następującymi wnioskami:
  • Za przyjęciem maksymalnych stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego głosowało pięciu radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – czterech. Wniosek upadł.
  • Za podniesieniem stawki za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego, w tym torowisk, poboczy, chodników, placów, zatok postojowych i autobusowych, ścieżek rowerowych, ciągów pieszych i jezdni przy zajęciu od 50% szerokości do całkowitego zamknięcia jezdni do kwoty 10,00 zł/m2/dzień głosowało dwunastu radnych, przeciw – zero, wstrzymujących się – trzech. Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały z poprawką.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XII/83/07 w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/70/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Gminy nr X/52/07 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w
projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/72/07 zmieniającej Uchwałę Rady Gminy nr X/52/07, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2007 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za „ – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/71/07 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2007 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.22. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.

ad.23. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:

a) Radny Andrzej Barczyński zasugerował, by w odpowiedzi, którą skierowano do mieszkańców Strzyżawy dot. Poparcia ich protestu przeciwko wybudowaniu w centrum wsi stacji bazowej telefonii komórkowej dopisać, że Rada Gminy poparła ich starania uchwałą, czyli w głosowaniu. Będzie to podkreśleniem celowości działań tych mieszkańców.

b) Radny Szymon Dunal poinformował, że w Ośrodku Zdrowia w Dąbrowie Chełmińskiej zwolniło się mieszkanie. Dodał, iż warto by pomyśleć, by te pomieszczenia przekazać na gabinety rehabilitacyjne. Bardzo dużo schorowanych ludzi musi jeździć do Bydgoszczy bądź Unisławia.

c) Radna Anna Kubas – Fałczyk przypomniała, że składała pismo mieszkańców o wykonanie renowacji boiska sportowego w Dąbrowie Chełmińskiej. Dodała, że wszyscy, którzy się pod nim podpisali gotowi są pomóc przy pracach remontowych.

d) Radna Ewa Juchcińska zapytała, czy radni mają prawo brać udział w posiedzeniach komisji konkursowej powołanej np. do wyboru kierownika ds. oświaty samorządowej?

e) Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, iż słupek informujący o zaczynającym się chodniku dla pieszych na skrzyżowaniu dróg Bydgoszcz – Chełmno w Dąbrowie Chełmińskiej z chwilą opadów śniegu jest niewidoczny. Radny zastanawiał się nad możliwością umieszczenia na nim pulsacyjnego światła?

f) Wójt Gminy w odpowiedzi na sugestię radnego Dunala poinformował, że przeprowadzi rozmowę z Dyrektor Gminnej Przychodni dot. planów wykorzystania przedmiotowych pomieszczeń.

g) Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie radnej Kubas poinformował, że w przyszłym roku planuje się wykonanie naprawy elementów boiska sportowego w Dąbrowie
Chełmińskiej. Dodał, iż chętnie skorzysta z pomocy osób, które się do tego zdeklarowały. Poinformował, że w najbliższym czasie nie uda się położyć asfaltu.

i) Wójt Gminy w kwestii organizacji skrzyżowania dróg Bydgoszcz – Chełmno w Dąbrowie Chełmińskiej poinformował, że rozmawiał telefonicznie z drogowcami i przygotuje odpowiednie pismo w tej sprawie. Skrzyżowanie zostało wykonane zgodnie z projektem i na pewno odpowiada normom drogowym.

j) Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie radnej Juchcińskiej poinformował, prawa i obowiązku radnych reguluje Statut Gminy.

k) Radny Robert Borek zwrócił uwagę na zagrażające bezpieczeństwu ruchu drzewa rosnące wzdłuż drogi powiatowej w kierunku Czarża. Niektóre ograniczają nawet pobocza jezdni. Zwrócił uwagę na drzewa rosnące na łukach drogi. One stwarzają szczególne zagrożenie. Dwa duże pojazdy nie mają możliwości przejazdu.
Wójt Gminy poinformował, że ustali termin spotkania z dyrektorem ds. dróg Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy oraz zainteresowanymi sołtysami i wspólnie dokonają wizji lokalnej dróg by stwierdzić, czy istnieje potrzeba wycięcia kolejnych drzew, ponieważ część już usunięto.
Radny Szymon Dunal poinformował, że przy ul. Toruńskiej w Dąbrowie Chełmińskiej rośnie kilka drzew, które powodują zagrożenie dla ruchu drogowego.
Wójt Gminy wyjaśnił, że gdy o pozwolenie na wycięcie drzew występują sołectwa, wówczas Gmina wydaje decyzję, jeśli natomiast o wycięcie drzew wystąpi Wójt Gminy, wówczas taką decyzję musi wydać Starosta Bydgoski. Dodał, że nie godzi się na wycinkę wszystkich wnioskowanych drzew.

l) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że w Gzinie została wytyczona i wybudowana droga, ale część drzew znajduje się w pasie drogowym. Inspektor ds. dróg wie o tej sytuacji. Sołtys zapytała, czy mimo to Rada Sołecka musi występować o pozwolenie na ich wycięcie?
Wójt Gminy odpowiedział, że należy złożyć wniosek o wycinkę. Jeżeli drzewa znajdują się w pasie drogowym, należy je usunąć.

m) Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zwrócił uwagę konieczność oświetlenia drogi powiatowej w Czemlewie.
Wójt Gminy poinformował, że w przyszłorocznym budżecie przewidziane są środki finansowe na wykonanie dokumentacji oświetlenia tej drogi.

n) Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa poinformował, że według projektu studzienka kanalizacyjna znajduje się na środku jego podwórza, podczas, gdy wyjście ma z drugiej strony domu. Dodał, że inspektor ustalająca usytuowanie studzienek kanalizacyjnych nie była u wszystkich mieszkańców.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że projektant ma obowiązek z uzgodnić zlokalizowanie studzienek każdym właścicielem nieruchomości. Z ramienia Urzędu Gminy zostanie przeprowadzona kontrola, czy projektant rozmawiała ze wszystkimi tymi osobami.

o) Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa zwrócił uwagę na konieczność wybudowania chodnika w Strzyżawie. Znów doszło tam do tragicznego wypadku śmiertelnego.
Wójt Gminy wyjaśnił, że chodnik, o którym mówi Sołtys dotyczy drogi wojewódzkiej nr 551. Zwrócił się, by nie mówić, że zginął człowiek dlatego, że Gmina nie wybudowała chodnika.
Dodał, że wstrzymał prace nad projektowaniem w/w chodnika do czasu wybudowania kanalizacji ściekowej, która prawdopodobnie będzie tamtędy przebiegała.
Wójt przedstawił informację na temat problemów związanych z zaprojektowaniem kanalizacji w Strzyżawie.

p) Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że pobocza przy drogach znajdują się wyżej od jezdni. Warto je zerwać by woda spływała do rowów.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że przy drogach gminnych i powiatowych na całych ich długościach ubiegłym roku wykonano ścinkę poboczy w. Nie wykonano tego na drodze wojewódzkiej, ponieważ Gmina nie jest jej zarządcą. Dodał, że w przyszłym roku po zimie również zostanie wykonana ścinka poboczy.

q) Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do sołtysów z okręgów wielomandatowych, by powiadamiali swoich radnych o zebraniach wiejskich. Co umożliwi im uczestnictwo w zebraniach.

r) Wójt Gminy zastanawiał się, czy w związku z faktem, że nie wszyscy radni uczestniczyli w prezentacji opracowanej przez przedstawicieli Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy dot. koncepcji zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków nie zwrócić się o ponowne zaprezentowanie programu, by jak najszybciej ten temat przedyskutować.

s) Wójt Gminy poinformował, że w trakcie jednego ze spotkań z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich omawiano temat działalności specustawy dotyczącej dróg. Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich zaproponował, że jeśli Gmina przygotuje i sfinansuje dokumentację techniczną zawierającą przejęcie od Lasów Państwowych gruntów pod drogę, wówczas Zarząd Dróg wykona inwestycję wyprostowania zakrętu w Ostromecku polegającą na wybudowaniu „obwodnicy”. Dodał, że zgodnie z zapisami w/w ustawy Lasy Państwowe muszą przekazać grunt pod drogę. Wójt zapytał, czy Rada Gminy wyrazi zgodę by taką dokumentację przygotować i ponieść związane z tym koszty, mimo, iż nie daje to gwarancji, że Zarząd Dróg Wojewódzkich wykona tę inwestycję.

t) Wójt Gminy poinformował, że w dniu wczorajszym podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych dyskutowano nad propozycją fundacji „Edukacyjne Drogi Polek i Polaków”, która chce wystąpić o środki na uruchomienie alternatywnych przedszkoli w kilku gminach. Deklaracje uczestniczenia w tym programie złożyły już Unisław i Zławieś Wielka. W kilku gminach tego typu przedszkola już funkcjonują
Wójt omówił zasady funkcjonowania w/w inicjatywy, dodając, że chciałby uruchomić przedszkola w miejscowościach, w których ich nie ma. Po stronie Gminy leżałoby oddanie do dyspozycji przedszkola pomieszczeń spełniających niezbędne wymogi, zapewnienie ogrzewania, energii elektrycznej i wody oraz rekrutacja dzieci. Patrząc na teren naszej gminy i możliwości lokalowe możaby takie przedszkole powołać w Czemlewie, Janowie, Otowicach i Wałdowie Król. W Boluminie i Gzinie, są duże obiekty i nie wiadomo, czy będzie możliwość dogrzania ich zimą, natomiast małe pomieszczenia przylegające do sal nie spełnią wymogów. W pozostałych miejscowościach nie ma sal. W Wałdowie Król. zajęcia mogą odbywać się popołudniami w budynku szkolnym. Zwrócił się o przedstawianie innych propozycji. Wójt zwrócił się z prośbą o zapoznanie się z dokumentami i dyskusję w tej sprawie na najbliższych posiedzeniach Komisji Rady Gminy. Dodał, że program ma obejmować 9 gmin.
Radny Jan Palmowski zwrócił się o przedstawienie szczegółowych informacji dotyczących przedmiotowej inicjatywy.
Wójt Gminy poinformował, że radni otrzymają pismo, które zawiera wiele informacji. Chciałby żeby przedszkola funkcjonowały, ale by nie ponosić w związku z tym znacznych nakładów finansowych. Dodał, że dzieci będą przynosiły własne śniadania. Zajęcia będą odbywały się codziennie. Zwrócił uwagę, że niektóre świetlice są wynajmowane w związku z czym może dochodzić do kolizji, stąd jego propozycja dotyczyła objęcia programem miejscowości, o których mówił wyżej.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, jakie są wymogi dla osób prowadzących?
Wójt Gminy odpowiedział, że wymagane jest przygotowanie pedagogiczne ale rekrutacja opiekunów leży w gestii fundacji. W przedszkolach mają funkcjonować grupy od 8 – 15 osób. Umowa dot. jednego roku, ale cały program ma działać do 2015 roku.

ad.24. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 13:40 zamknął XII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.


metryczka


Wytworzył: mgr Barbara Gandziarowska - inspektor (30 listopada 2007)
Opublikował: Dorota Kraska (15 stycznia 2008, 09:58:10)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1206