PROTOKÓŁ NR 13/12 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA


P R O T O K Ó Ł   NR 13/12
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 16 stycznia 2012 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-          członkowie Komisji wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS,
-          Mariola Plucińska – Ośrodek Doradztwa Rolniczego Minikowo.
 
Nieobecny na posiedzeniu członek Komisji:
- radny Krzysztof Paliński (ze względów służbowych).
 
Porządek posiedzenia:
1.      Zaopiniowanie materiałów na XV Sesję Rady Gminy.
2.      Opracowanie planu pracy Komisji na rok 2012.
3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
4.      Sprawy różne.
 
 
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XV Sesją Rady:
a)      Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie zaopiniowała informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
b)      Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego.
 
c)      Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
d)     Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego we wsi Gzin nr 53.
 
e)      Komisja po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały uchylającej uchwałę nr XIV/105/11 z dnia 29 grudnia 2011r.

f)       Komisja po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały uchylającej uchwałę w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
 
g)      W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji zauważył, że Wydział Komunikacji w Gminie stanowi duże ułatwienie dla mieszkańców.
Wójt Gminy dodał, że do Komunikacji cały czas są kolejki.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
h)      W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz wyjaśnił, iz jest to wymóg obligatoryjny. Kolejne zadanie dla gminy bez dodatkowych środków i etatów.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy Gmina ma rozeznanie ile jest rodzin zastępczych?
Wójt Gminy wyjaśnił, iż na terenie Gminy nie ma żadnych rodzin zastępczych, dopiero będzie realizowana piecza zastępcza. Pieczą zastępczą będą objęte rodziny, które mają problemy.
Sekretarz Gminy dodała, że jest to kolejne zadanie bardzo trudne i do jego realizacji, jeżeli będziemy chcieli to dobrze wykonywać będzie musiało być zatrudnionych kilka osób. Przedstawiła szczegółowe wyjaśnienia zapisów ustawy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy tą pomocą zostaną objęte rodziny adopcyjne?
Sekretarz Gminy wyjaśniła, ze jest już powołany zespół interdyscyplinarny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że piecza zastępcza to nie rodzina zastępcza, to jest pomoc w poprawie sytuacji życiowej, pomoc przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych, pomoc psychologiczna itp.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że nie byłoby tego typu problemów gdyby nie było problemów z pracą itp.
Mariola Plucińska – Przedstawiciel ODR Minikowo poinformowała, że są często zdarzają się rodziny, które mimo, że mają odpowiednie środki finansowe nie potrafią sobie poradzić i trzeba z nimi np. jeździć do urzędu, ponieważ nie zwracają uwagi na problemy. Zdarzają się ludzie np. chorzy, którzy nie potrafią załatwić sobie świadczeń.
Sekretarz Gminy przedstawiła zapisy ustawy, która reguluje, że jeśli będzie taka potrzeba gmina musi zapewnić dzienną opiekę dla dzieci.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że  musi to wszystko przemyśleć
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja przy trzech głosach „za” i jednym wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
Andrzej Barczyński – członek Komisji dodał, że gdy wszystkie rady gmin przyjmują nowe zadania, wówczas nakłada się kolejne. Zwrócił uwagę, że istnieją związki gmin i one wszystkie powinny wspólnie wystąpić wówczas te problemy zostałyby zauważone.
 
i)        W dyskusji pismem Kierownik GOPS dot. sytuacji warunków pracy pracowników samorządowych i socjalnych w GOPS głos zabrali:
Sekretarz Gminy przedstawiła informację o warunkach lokalowych Urzędu Gminy, dodając, że myśli się o udogadnianiu pracy przez inne jednostki, jak Powiat, a sami mamy trudności.
Zwróciła uwagę, iż  nie ma takiej jednostki samorządowej, przy tak małej obsadzie i braku oddzielnej jednostki zajmującej się gospodarką komunalną.
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS przedstawiła informacje o trudnej sytuacji lokalowej Ośrodka oraz o kwestiach udzielania  pomocy rzeczowej. Wyjaśniła, iż w chwili obecnej nie wie, ile osób zostanie zatrudnionych do realizacji zadań pomocy rodzinie. Na jednego asystenta ma przypadać  20 rodzin. Na taką osobę spadnie bardzo dużo obowiązków i będzie to praca przez całą dobę. Przedstawiła informacje o zadaniach spoczywających na asystencie. Dodała, że na dzień dzisiejszy nie ma rodziny, która spełnia kryteria określonej w nowych przepisach, ale jeżeli pracownicy socjalni wejdą w środowisko i stwierdzą, że rodzina takiej pomocy potrzebuje, wówczas trzeba będzie podjąć odpowiednie działania i ponieść koszty.
Przedstawiła informacje o kosztach ciążących na gminach przy realizacji tego zadania.
 
Komisja w wyniku przeprowadzonej dyskusji stwierdziła, iż  zna trudną  sytuację GOPS, ale na ten moment nie widzi możliwości poprawy warunków.
 
j)        Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
 
ad.2. Komisja opracowała plan pracy na rok 2012, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.4. W punkcie „sprawy różne” omawiano następujące kwestie:
 
Komisja po przeprowadzonej dyskusji ze względu na brak możliwości finansowych negatywnie zaopiniowała wniosek Państwowej Straży Pożarnej w Bydgoszczy o dofinansowanie w kwocie 5000 zł zakupu samochodu osobowego na potrzeby PSP.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (16 stycznia 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (9 marca 2012, 10:40:28)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 901