PROTOKÓŁ NR 5/11 KOMISJI ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA


P R O T O K Ó Ł   NR  5/11
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 11 kwietnia 2011 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-          członkowie Komisji wg listy obecności,
-          mgr inż. Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-          mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej,
-          Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS.
 
Porządek posiedzenia:
1.      Zaopiniowanie materiałów na VI Sesję Rady Gminy.
2.      Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
3.      Sprawy różne.
 
 
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z VI Sesją Rady Gminy:
 
a)      Projekty uchwał w sprawie wygaśnięcia mandatów radnych Stankiewicza i Siwerta:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, iż zdaje sobie sprawę, że przepisy są stworzone dla całego kraju, ale działalność na terenie gminy jest inna i mienie, którym się zarządza jest też małe w porównaniu z gminami np. miejskimi. Mógłby zrozumieć kolizję prawną zapisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy w przypadku radnego Siewerta, mimo, że z tym też się nie zgadza, o tyle sytuacja radnego Stankiewicza jest kuriozalna i niezrozumiała. Dodał, że nie jest to widzimisię Rady Gminy, ale wytycznych, tyle, że działanie dążące do wygaszania mandatów zabije inicjatywę, bo za chwilę nie będzie komu tego prowadzić. Poinformował, iż jest przeciwny wygaszaniu mandatów radnego Siwerta i Stankiewicza.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zgodził się ze swoim przedmówcą, ponieważ ustawodawca tworząc przepisy chyba nie myślał o takich sytuacjach, że na terenie sołectwa niewiele jest osób, które działają. Jak prześledzimy działalność klubu Ostromecko nawet pod kątem pieniędzy, które czerpie jako organizacja pożytku publicznego oraz udział radnego Stankiewicza jako trenera i członka zarządu, nie należy tego łączyć z przepisami prawa dotyczącymi działalności gospodarczej, a wręcz odwrotnie, ponieważ radny często korzysta z własnych środków. W kwestii funkcji radnego Siewerta należy zwrócić uwagę, że  w OSP są organizowane odpłatne zabawy, wynajmuje się pomieszczenia dla poczty i biblioteki, ale gdyby przyjrzeć się działalności OSP Czarże i jej Prezesa nie dopatrzymy się kolizji, oceniając moralnie. Dodał, iż  jego zdaniem oraz zdaniem wielu osób nie należy się zgodzić ze stwierdzeniem, że radny Siewert przekracza kompetencje, czy pozyskuje korzyści, które go dyskredytują do pełnienia mandatu, ale prawo jest bardzo skomplikowane. Gdy zaczął śledzić wykładnie omawianego przepisu znalazł różne interpretacje tego typu spraw, ale spotkał się również z wyrokami na korzyść radnych. Poinformował, iż osobiście wyrażając chęć ubiegania się o mandat radnego wertował przepisy prawne nie znalazł jednoznacznej wykładni prawnej, ale postanowił, że w chwili, kiedy uzyska mandat zrzekanie się funkcji prezesa LKS Nowy Dwór, aczkolwiek współpracuje z tym klubem.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że starając się globalnie patrzeć należy zwrócić uwagę, jakie ograniczenia stosuje się w tych małych społeczeństwach, podczas, gdy na wyższych szczeblach można łączyć funkcje i to tam, gdzie otrzymuje się duże pieniądze. Na najniższym szczeblu korupcja jest niemożliwa, choćby ze względu na kontrolę społeczeństwa, które się zna, poza tym nie ma finansowych możliwości dokonywania korupcji. Na wyższych szczeblach – choćby poselskim tworzy się kolejne możliwości. Zdaniem radnego ktoś powinien udowodnić kolizję prawną.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że to Rada Gminy podejmuje decyzję w tych sprawach.
Wójt Gminy poinformował, że radni Siwert i Stankiewicz złożyli wyjaśnienia na posiedzeniu Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady Gminy.
Gabriel Zukierski – członek Komisji, Wiceprzewodniczący Rady Gminy poinformował, że radny  Siewert nie miał żadnych pretensji i zgodził się na wygaśnięcie mandatu, natomiast radny Stankiewicz złożył wyjaśnienia na piśmie i stwierdził, że nie zgadza się z projektem wygaśnięcia jego mandatu i będzie się odwoływał.
Wójt Gminy wyjaśnił, że radny Błażej Stankiewicz otrzymał wynagrodzenie z LKS i to budziło wątpliwości radcy prawnego. Dodał, iż poinformowano obu radnych, że Gmina będzie wręcz nalegać, by się odwołali. Uważa, że ten przepis nie powinien dotyczyć gmin do 20 000 mieszkańców.
Krzysztof Paliński – członek Komisji przypomniał, że LKS działa jako organizacja pożytku publicznego. Odwołał się do przypadku, który miał miejsce  roku 2010 w Bydgoszczy. Jedna z radnych była dyrektorem instytucji podległej Urzędowi Miasta i zrzekła się stanowiska dopiero, gdy sprawa wyszła na jaw. Zasięgnęła porad prawnych, które były niejednoznaczne. Wskzazł na przypadek innego radnego, który nadal jest prezesem wojewódzkiego stowarzyszenia sportu, gdzie pozyskuje środki ministerialne m.in. z miasta Bydgoszczy. Odwołał się i jest nadal prezesem.
Wójt Gminy poinformował, że w ustawie nie mówi się o kwotach.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, iż należałoby zwrócić się do zarządu LKS Ostromecko, by na Sesję Rady Gminy przygotowano informację o rozdysponowaniu dotacji. Wówczas Rada będzie miała jasność, czy Błażej korzystał ze środków gminnych. Zdaniem radnego należy pójść w tym kierunku, a później zostawić to sumieniu radnego Stankiewicza.
Gabriel Zukierski – członek Komisji poinformował, iż osobiście przychyliłby się do propozycji zaproszenia Prezesa LZS Ostromecko na Sesję Rady Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że tu nie chodzi o dotację, która jest na pewno dobrze rozliczona i została złożona w Urzędzie Gminy. Tu chodzi o korzystanie z mienia.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że omawiana uchwała już nabrała biegu.
Wójt Gminy dodał, że tu nie chodzi o zrobienie komuś na złość.
Gabriel Zukierski – członek Komisji wyjaśnił, że Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Gminy musieli zająć stanowisko biorąc pod uwagę tych, którzy zrezygnowali ze swoich funkcji. Dodał, że zapisy w ustawy powinny najbardziej uderzyć w sołtysów.
Wójt Gminy wskazał na różne orzeczenia sądów w tego typu sprawach.
Gabriel Zukierski – członek Komisji zwrócił uwagę, że w naszych środowiskach jest niewielu mieszkańców z inicjatywą, w dodatku stale ich ubywa.
Sekretarz Gminy wskazała, że jest zapis w statucie klubu, że członkowie zarządu mogą dysponować mieniem.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że LKS Ostromecko pisze, że nie prowadzi działalności gospodarczej.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że LKS nie może prowadzić działalności ze względu na to, że jest stowarzyszeniem oraz przedstawiła szczegółowe wyjaśnienia w sprawie.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, że do dysponowania środkami finansowymi muszą być wyznaczone dwie osoby. Dodał, że z posiadanych informacji radny Stankiewicz nie jest upoważniony do dysponowania mieniem. Zmiana upoważnienia wiąże się z wieloma czynnościami. Dodał, iż należy się bronić przed takimi złymi rzeczami.
Wójt Gminy poinformował, że odbyło się przesłuchanie w/w radnych i zarówno „Prezydium”, jak i Wójt nie zgadzają się z zapisami Ustawy. Wyjaśnił, że omawiane uchwały zostały wywołane po to, by wyjaśnić pewne kwestie. W nikogo to nie uderza, chodziło o tych, którzy zrezygnowali. Gdyby były wyroki, że pewne funkcje można łączyć z mandatem radnego, wówczas nie będzie problemu, żeby ci, którzy zrezygnowali wrócili na swoje stanowiska.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zaproponował zobowiązanie Prezesa LKS, by na najbliższą Sesję przygotował czytelne dla Rady rozliczenie środków z dotacji oraz środków pozyskiwanych z działań pożytku publicznego, jak również wpływów za salę.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, iż wydaje mu się, że jest za późno na uchylenie omawianych uchwał. Dodał, że stanowisko Rady Gminy powinno być jednoznaczne, czy jest za czy przeciw wygaśnięciu mandatów.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Siwerta.
 
Za pozytywnym zaopiniowaniem w/projektu uchwały nie głosował żaden członek Komisji, przeciw – czterech, wstrzymujących się – jeden.
W związku z powyższym Komisja negatywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Stankiewicza.
 
Za pozytywnym zaopiniowaniem w/projektu uchwały nie głosował żaden członek Komisji, przeciw – czterech, wstrzymujących się – jeden.
W związku z powyższym Komisja negatywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
b)      Sprawozdanie z działalności bibliotek w 2010 roku:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że ze sprawozdania wynika ogrom pracy, zaangażowanie, ingerencję w społeczeństwo. Widać pracę, z mieszkańcami oraz współpracę ze szkołami. Zwrócił się o informację, co by mgło być lepiej.
Danuta Wędrowska – Kierownik GBPSz poinformowała, że gdyby dysponowała większą gotówką mogłaby uruchomić wypożyczalnię elektroniczną. Kierownik przedstawiła informacje o pozyskanych oprogramowaniach. Dodała, iż nie ukrywa, że są trudności we współpracy ze szkołą w Dąbrowie Chełmińskiej.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, że uczestniczył w grupie wyjazdowej Komisji Oświaty,  Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych. Wizytowano biblioteki i zastano tam właściwe dzieło -właściwi ludzie, właściwe dzieło, mimo, że środki finansowe są niezbyt duże, ale pracownicy bibliotek potrafią zadbać w sposób bardzo dobry - czystość, przejrzystość, miła atmosfera. Martwi go brak pomieszczenia na czytelnię w Czarżu. Należy przekonać OSP, by spróbowała oddać drugie pomieszczenie dla celów biblioteki. Należy się zmobilizować i spróbować zaadoptować pomieszczenie, które jest sporadycznie wykorzystywane przez Zarząd OSP, by trafiło do dyspozycji biblioteki. Stwierdził, że smuci go trochę wątek o trudnej współpracy ze szkołą w Dąbrowie Chełmińskiej. Kluby sportowe również mają ogromny problem ze współpracą z tą szkołą. Należy na poważnie wspólnie zastanowić się nad tą kwestią.
Wójt Gminy poinformował, że odbyło się spotkanie w kwestii współpracy szkoły i biblioteki, podczas którego zostało wskazane rozwiązanie. Dodał, iż trudno mu mówić o argumentach w kwestiach sportowych, ale w najbliższym czasie można poprosić dyrekcję w/w szkoły i te sprawy omówić.
Danuta Wędrowska – Kierownik GBPSz poinformowała, że w kwestii powiększenia pomieszczeń filii biblioteki w Czarżu, były prowadzone negocjacje, podczas których Sołtys i Radny Czarża nalegał i robił co mógł, ale nie udało mu się przekonać Straży. Można było wówczas otrzymać dofinansowanie na wyremontowanie pomieszczeń przy 10% wkładu własnego, ale się nie udało.
Wójt Gminy dodał, że jest jeszcze szansa, gdy zostanie zlikwidowana poczta, wówczas OSP przekaże pomieszczenie na bibliotekę.
Danuta Węgrowska – Kierownik GBPSz zwróciła uwagę, że biblioteka również dokłada się do utrzymania pomieszczeń OSP - bibliotekarka sprząta itp., nie żądając za środki czystości

Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
c)      Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
d)     W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności GOPS głos zabrali:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy poszkodowani przez powódź otrzymali już całą pomoc?
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, że wszystkie środki są już rozdysponowane, ale prace jeszcze trwają. Trwa szczegółowa kontrola NIK, który  bardzo drobiazgowo rozlicza z każdej kwoty i z każdej decyzji. Przedstawiła informacje o przebiegu i zakresie kontroli oraz informacje o wypłaconych i zrealizowanych zasiłkach.
Krzysztof Paliński –  członek Komisji zapytał, z czego wynikają nienależnie pobrane świadczenia rodzinne?
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, że przyczyną jest np. zmiana stanu rodziny, albo, gdy dziecko przestało się uczyć. Często podopieczni sami to zgłaszają
Andrzej Barczyński – członek Komisji przypomniał, iż zgłaszał po otrzymaniu pierwszej pomocy żywnościowej, że nie do końca było to logiczne, ponieważ pomoc dotarła do tych, których domy zalała woda, ale nie dotarła do osób, którym zalało wszystkie grunty.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, że wszystkie rodziny, które zostały poszkodowane przez powódź pomoc, mimo, że się nie kwalifikowały.
Zaapelowała, że jeżeli ktokolwiek wie o potrzebującym, prosi o zgłaszanie, bo GOPS nie jest w stanie wszystkich wychwycić. Ośrodek chce tej pomocy udzielić, ale nie jest w stanie dotrzeć do każdego.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że na podstawie złożonych wniosków można było określić, kto faktycznie ucierpiał z powodu powodzi, a komu woda zalała np. tylko 1 hektar.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS zwróciła się z prośbą o zgłaszanie poszkodowanych pominiętych przez GOPS, bo nie są to działania zamierzone.
Andrzej Barczyński – członek Komisji przypomniał, że w ubiegłym roku był taki okres, że darmowe dożywianie uczniów było to zbyt rozpasłą inicjatywą, ponieważ gro rodzin dzieci, które zakwalifikowały się do bezpłatnego dożywiania miały  ale dobrą sytuację finansową na tyle, że dożywianie było bezowe, jednak dziś ma wątpliwości, bo w finansach domowych coś się dzieje. Zwrócił uwagę na kwestie dofinansowania za dożywianie. Czy pomocą objęto wszystkie rodziny oraz, czy te dotacje są przeznaczone na zakup żywności?
Danuta Tomaszewska – kierownik GOPS przypomniała kryteria kwalifikujące do objęcia dożywianiem. W finansach daje to ponad 800 zł dochodu na osobę. Poinformowała o dodatkowej możliwości przyznawania formy finansowej. Obejmuje ona dzieci, które nie chodzą jeszcze do szkoły, lub występowanie inwalidztwa, bezrobocia itp. Przyznawane  pieniądze na pewno przeznaczane są na artykuły żywnościowe. W przeciwnym wypadku GOPS sam się tym zajmuje i pieniądze na dożywianie przekazuje bezpośrednio do sklepu.
Wójt Gminy przedstawił informacje o przebiegu kontroli Najwyższej Izby Kontroli w sprawie działań podejmowanych podczas powodzi. Dodał, że nie ma jakichś niedociągnięć w naszej gminnie. Zwrócono uwagę, że wszystko należy notować, podczas, gdy my szybciej działaliśmy ale nie pisaliśmy. Czasami brakuje notatki służbowej.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jakieś rezultaty programu związanego z aktywizacją zawodową realizowanego przez GOPS?
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, że zbierze stosowne informacje, które przedstawi na Sesji Rady Gminy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy będzie realizowany projekt Internetu dla wykluczonych społecznie?
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że podjęta w tej sprawie uchwała straciła moc, ponieważ nie ma żadnych możliwości. Jedna z firm chciała nawiązać kontakt z kilkoma gminami i miałby być darmowy Internet o szybkości 512 mb. Odbyło spotkanie w  tej sprawie, ale Informatyk uzyskał niewiele informacji.
Firma przewiduje ustawienie jednego masztu, a koszt jednego przyłączenia do budynku wynosiłby 150 zł.
Danuta Wędrowska – Kierownik GBPSz poinformowała, że jeżeli ktoś nie ma Internetu, a ma własny laptop może w bibliotece bezpłatnie korzystać z sieci.

Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności GOPS.
 
e)      Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnika Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie finansowe.
 
f)       Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia "Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009-2019".
 
g)      Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia do realizacji projektu "Eksperymentuję więc wiem".
 
h)      Komisja po przeprowadzonej dyskusji postanowiła wrócić do wniosku Rady Sołeckiej Strzyżawa w sprawie dofinansowania budowy boiska po wykonaniu niezbędnej dokumentacji.
 
i)        Komisja dokonała analiza strategii rozwoju gminy.
Wójt Gminy poinformował, że w 2013 roku kończą się zapisy tego dokumentu. Corocznie są przedstawiane informacje na temat realizacji strategii. Informuje się również o działaniach poza strategią. Zwrócił uwagę na konieczność stworzenia kolejnego profesjonalnego zespołu, który zajmie się opracowaniem nowej strategii.
 
j)        W dyskusji na temat powołania Gminnego Ośrodka Kultury głos zabrali:
Wójt Gminy poinformował, że powołanie Gminnego Ośrodka Kultury jest niezbędne. Jeżeli Rada Gminy podejmie uchwałę o nie tworzeniu GOK, Regionalna Izba Obrachunkowa nie przyjmie przyszłorocznego budżetu gminy. Należy określić zakres działalności ośrodka i jego siedzibę. Zwrócił uwagę na problem lokalowy. Poinformował, że na początku zaproponował Wałdowo Królewskie, ponieważ nie będzie tam już przedszkola unijnego, ponieważ Stowarzyszenie nie otrzymało dotacji. Poinformował, że Gmina będzie się starała utrzymać dwa punkty przedszkolne.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, że GOK kojarzy mu się z prowadzeniem profesjonalnych zajęć. Stworzenie instytucji, na którą będzie się składał tylko dyrektor i księgowość mija się z celem.
Wójt Gminy wyjaśnił, że proponuje się, by GOK przejął świetlice oraz nadzór nad salami, które posiadają sołectwa.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż wybiega w przód, by w ramach GOK odbywały się poważne zajęcia rozwijające uzdolnienia itp. Zdaniem radnego najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby działalność kulturalna odbywała się w jednym miejscu.
Sekretarz Gminy zwróciła uwagę, że gdyby taka działalność rozłożyła się na kilka świetlic, wówczas będzie możliwość realizowania jej w szerszym zakresie.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, że jest przeciwny powoływaniu tylko samej dyrekcji, jego myśl dąży do stworzenia warunków.
Wójt Gminy przedstawił informacje na temat bazy lokalowej w Wałdowie Król. Dodając, że tam ma być tylko siedziba. Dodał, że brano pod uwagę obiekty byłej szkoły w Czemlewie
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, że obiekt w Czemlewie absolutnie nie wchodzi w grę.
Sekretarz Gminy dodała, że  instytucja kultury może pozyskiwać środki.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż  myśli o nowych inicjatywach kulturalnych.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, iż uważa, żeGOK powinien powstać i prawdziwym jego założeniem i głównym zadaniem powinna być koordynacja prac w zakresie kultury w całej gminie. Świetlice będą całkowicie podlegały zwierzchnictwu GOK. Po powołaniu przedmiotowej instytucji następnym krokiem powinno być spotkanie osób odpowiedzialnych za kulturę, które zastanowią się nad możliwością organizowania zamiejscowego wycinka kultury oraz by pozyskiwać środki. Gmina posiadająca GOK będzie lepiej postrzegana zarówno przez mieszkańców, jak i przez odwiedzających strony internetowe. Promocja gminy będzie dzięki temu bardziej skoordynowana. Radny zapytał, czy jest zabezpieczenie finansowe dla tych osób? Zdaniem radnego model można dopracowywać przez najbliższe lata.
Sekretarz Gminy poinformowała, iż myślano o tym, by powołać instytucję kultury i sportu, żeby GOK zajmował się również boiskami sportowymi.
Gabriel Zukierski – członek Komisji zwrócił uwagę, że dla Gminy najważniejsze jest powołanie przedmiotowej instytucji, ponieważ do tego obliguje RIO. Zgodził się z propozycją radnego Palińskiego, że w pierwszej kolejności należy powołać i umiejscowić GOK, a dopiero potem można podejmować dalsze działania.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, iż jest taka obawa, że koszty utrzymania niektórych obiektów wzrosną.
Krzysztof Paliński – członek Komisji postawił formalny wniosek o powołanie GOK. i zlokalizowanie go w Wałdowie Królewskim
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Palińskiego.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w wniosek.
 
k)      W dyskusji nad kwestiami przeznaczenia pomieszczeń w budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy przypomniał, że przedmiotowy budynek był kilkakrotnie wynajmowany i zawsze kończyło się to niepowodzeniem. Poinformował, że podczas wizji lokalnej rozważano różne kwestie. Zwrócił uwagę na istniejące tam mieszkania. Lokatorów nie ma gdzie przenieść. Dodał, że jest kolejny pomysł powołania zakładu gospodarki komunalnej. W przyszłą środę odbywa się spotkanie w sprawie zakończenia spółki aglomeracyjnej. Pomysł na te obiekty musi pozwolić na zabezpieczenie pomieszczeń i placu dla zakładu komunalnego. Ktoś zaproponował żeby wykorzystać budynek stacji uzdatniania wody, ale nie jest pewien, czy można w ten sposób z niego korzystać.
Przedstawił kosztorysowe koszty adaptacji.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, iż myśli, że budynek po mleczarni wyjątkowo nadaje się na siedzibę zakładu komunalnego. Dodał, że samo zaadoptowanie pomieszczenia na biura można wykonać zasobem gminnych pracowników. Przy budynku jest plac, gdzie mogą stać jednostki sprzętowe, jest również miejsce pod ewentualne drobne maszyny, np. szlifierki, tokarki – niezbędne dla potrzeb funkcjonowania tego zakładu. Dodatkowo można się zastanowić nad wykorzystaniem powierzchni zbędnej na wydzierżawienie na garaże dla mieszkańców Dąbrowy Chełmińskiej
Zauważył, że na wykonanie pomieszczenia socjalnego wymagane są niewielkie nakłady.
Wójt Gminy poinformował, że koszt adaptacji wyniesie około 500 000 zł.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę na brak ogrzewania. Gdy obiekt zostanie przejęty przez zakład komunalny, koszty zostaną wliczone w ceny wody i ścieków.
Wójt Gminy zaproponował, że możnaby sprzedać mleczarnię oraz obiekty policji i przeznaczyć uzyskane środki na rozbudowę Urzędu Gminy, gdzie znajdzie się i policja i zakład. Trzebaby tylko wykonać kalkulację.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zaproponował przeznaczenie pomieszczeń GOPS jako salę posiedzeń, a obecną salę zaadoptować na biura. Boczne wejście dostosować dla policji i wykorzystać pomieszczenia po Posterunku Policji.
Sekretarz Gminy zwróciła uwagę, że gdy sala zostanie przeznaczona na biura dla GOPS, nie będzie miejsca dla interesantów.
Wójt Gminy przyznał, że musiałaby zostać dobudowana dodatkowa klatka schodowa. Dodał, że policja ma zbyt wygórowane wymagania, co do warunków lokalowych. W tych kwestiach obowiązują pewne przepisy i wymagania.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że w budżecie nie ma środków na wyremontowanie budynku po mleczarni. Zastanawiał się nad opcją sprzedaży w/w obiektu.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że wszystkie koncepcje wiążą się z kosztami.
Sekretarz Gminy poinformowała, że może zaistnieć sytuacja konieczności powołania straży gminnej.

Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie wypracowała w wyniku dyskusji wypracowała trzy warianty, które postanowiła przedstawić na Sesji Rady Gminy:
  • dokonać sprzedaży przedmiotowego budynku oraz budynku policji, a za uzyskane pieniądze wykonać rozbudowę Urzędu Gminy, w którym znajdzie się posterunek policji;
  • zorganizować w budynku Urzędu Gminy pomieszczenia dla policji,  a w budynku posterunku umieścić zakład komunalny oraz wynająć budynek po mleczarni;
  • część budynku po mleczarni przeznaczyć na zakład komunalny, natomiast resztę  przystosować do wynajmu, np. pod market.
 
l)   Wójt Gminy przedstawił projekt planu zagospodarowania przestrzennego centrum Dąbrowy Chełmińskiej.

Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję Wójta Gminy.
 
m)    Komisja przyjęła do wiadomości propozycje planu zagospodarowania przestrzennego centrum wsi Czarże i koncepcję powiększenia obszaru przy szkole.
 
n)      Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.
 
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (11 kwietnia 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (19 maja 2011, 15:06:35)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 12:10:36)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 643