PROTOKÓŁ NR 2/04 KOMISJI REWIZYJNEJ

P R O T O K Ó Ł NR 2/04
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 23.03.2004 roku

Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli:
członkowie Komisji wg listy obecności stanowiącej załącznik do protokółu,
mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
Elżbieta Piotrowska – Skarbnik Gminy.

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
  2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2003.
  3. Sprawy różne.

ad.1.  Komisja zapoznała się z protokółem nr 1/04 nie wnosząc do niego uwag. Komisja jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniego posiedzenia, odbytego w dniu 29.01.2004 roku.

ad.2. W dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za rok 2003 wskazywano na:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w sprawozdanie.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że narastające zobowiązania stwarzają jakieś niebezpieczeństwo i albo nie umiemy, albo nie możemy sobie poradzić z tym zjawiskiem.
Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie terminu “wzrost wartości gruntów”.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w momencie podejmowania uchwał w sprawie zmian zagospodarowania przestrzennego uchwały określają procent wzrostu wartości nieruchomości.
W odpowiedzi na pytanie radnego Barczyńskiego Wójt poinformował, że wszystkie zaległości są zabezpieczone hipotecznie. Wójt wyjaśnił i omówił zasady przeprowadzania postępowań egzekucyjnych w przypadku powstania zaległości w podatkach i opłatach lokalnych. Wierzytelności są zabezpieczane hipoteką przymusową. Wójt dodał, że w drastycznych przypadkach wydał polecenie wszczęcia egzekucji informując, że w zasadzie tego się nie robi, ale w niektórych przypadkach będzie to konieczne.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że więcej zaległości występuje u osób prawnych.
Skarbnik Gminy poinformowała, że często zaległości są kilkuletnie.
Wójt Gminy dodał, że w sprawozdaniu są ujęte zaległości firm, które już nie istnieją i ściągnięcie takich należności jest praktycznie niemożliwe, ale nieruchomości są zabezpieczone hipotecznie. Wójt zwrócił uwagę na przypadki nie zmieniania deklaracji podatkowych, co w wielu przypadkach powoduje wzrost zadłużenia.
Podatnicy często nie reagują na wezwania do zmiany deklaracji.
Są takie sytuacje, że dopiero, gdy zjawia się komornik podatnicy przychodzą do wójta o umorzenie zaległości. Wójt dodał, że kilkanaście spraw zostało skierowanych do sądu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że w świetle obowiązujących przepisów informacje o umorzeniach powinny być wywieszane na tablicy ogłoszeń.
Wójt Gminy w odpowiedzi wyjaśnił, że takie informacje są wywieszane. Na tablicach ogłoszeń umieszczane są informacje o udzielonej pomocy w postaci umorzenia podatku w wysokości powyżej 100 zł. Takie informacje wysyłane są również do innych instytucji. Wójt dodał, że być może w ostatnim czasie nie było umorzeń powyżej 100 zł, dlatego nie wywieszano informacji.
Wójt zwrócił uwagę na zapis w sprawozdaniu z wykonania budżetu, informujący o wysokości udzielonych zwolnień, ulg i odroczeń.

W toku dalszej dyskusji omawiano kwestie zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowań dla Urzędu Gminy.

Wójt Gminy wyjaśnił, że programy komputerowa używane w Urzędzie działają w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Gdy przepisy ulegną zmianie, zajdzie konieczność aktualizacji programów, co pociąga za sobą znaczne koszty.
Sekretarz Gminy dodała, że coraz więcej spraw załatwia się drogą elektroniczną, w związku z czym w Urzędzie jest jeszcze za mało dobrego sprzętu komputerowego.
Maksymilian Henke – członek Komisji zwrócił uwagę na przesłane drogą elektroniczną pismo Ministerstwa Środowiska o wyrażenie w ciągu miesiąca opinii na temat projektowanego parku na obrzeżach Wisły. Projektowany obszar ma zająć około 16% areału Polski. Nie wydanie opinii w tym terminem będzie traktowane jako jednoznaczne ze zgodą.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że Minister Środowiska za pośrednictwem internetu przekazał treść swojego rozporządzenia przewodniczącym rad gmin. Zostało to ściągnięte i wystosowano do Ministra pismo, informujące o wszczęciu procedury do opracowania stanowiska. Okazało się, że na terenie naszej Gminy wykazano tylko dwa rezerwaty. Sprawa została przekazana inspektorowi ds. ochrony środowiska.

Komisja po dokonaniu szczegółowej analizy stwierdziła, co następuje:

  • budżet wykonano po stronie dochodów w wysokości 100,4%, a po stronie wydatków 97,8%;
  • rok 2003 zamknięto niedoborem w kwocie 41 929 zł, zobowiązanie Gminy na dzień 31.12.2003 roku wynosi 1 923 511zł;
  • stwierdza się duże zaangażowanie Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na realizację zadań rzeczowych i inwestycyjnych na rzecz Gminy;
  • realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie wyboru najkorzystniejszej dla gminy oferty.

Wobec powyższego Komisja Rewizyjna nie stwierdziła nieprawidłowości w wykonaniu budżetu i postanowiła wnieść o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2003.

Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie i bez uwag przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2003 i postanowiła przekazać je do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy oraz do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi gminy.

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokółował:                                            Przewodniczył:
/-/Dorota Kraska                                       /-/Ryszard Kaczor
Inspektor                                                 Przewodniczący Komisji

Postać dokumentu str. 1 (316kB) jpg
Postać dokumentu - ostatnia str. (289kB) jpg

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska (23 marca 2004)
Opublikował: Dorota Kraska (27 kwietnia 2004, 11:15:18)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 10:44:29)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1232